sara
    Hej,
    Jag tog min gymnasieexamen i somras och till vårterminen vill jag söka till ett program på universitetet men såg att det inte är tillgängligt förrän hösttermin2017. Jag har funderat på att läsa fristående kurser (som ingår i detta program) tills höstterminen. Då kommer jag söka till programmet. Jag undrar därför ifall de fristående kurser som jag vill läsa i våren kommer att räknas om jag senare blir antagen till utbildningen?

    Jag vet att det blev lite klurigt men ifall ni inte förstår något kan jag förklara tydligare :)

    / tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du får inga formella fördelar när du söker till programmet i fall du redan har godkända betyg i några kurser. Om du har godkända betyg i kurser som ingår i programmet och kommer in på programmet, kan du ansöka om Tillgodoräknande. Och i så fall hoppar du över de kurser, som du redan har godkända betyg i.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tror du att man alltid kan ansöka om tillgodogörande i de olika högskolorna? Eller är det bara undantag?
    • Anna : Ansöka får man aIItid göra, men om ansökan bIir beviIjad, vet man inte på förhand. UtbiIdningsansvariga tittar på vad det är för kurser sedan innan och är det samma kurser, då finns det ingen anledning att tvinga dig läsa dem på nytt. Och så vitt vi vet, är det ingen skiIInad på den punkten meIIan oIika högskoIor/universitet i Sverige. Men det är aIItid bra att kontroIIera med Iärosätet direkt. :)
    • : Tack så mycket för hjälpen! :)
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer