Fia

    hej Jag behöver hjälp ! måste söka snart till universitet och är stressad, problemet är att jag vill bygga upp mitt egna beteendevetenskap program men vet inte hur jag ska hitta de kurser jag ska läsa. Hinner inte boka tid med nån syv nu så tänkte ifall ni vet vilka kurser man ska ha med ! Så jag kan börja söka första kursen och sen träffa nån syv för nästa steg. Jag vill bli kurator och jobba som en socionom, vet att man kan göra det som beteendevetare. Tacksam för hjälp!

    • Milla : Läs gärna info på https://www.framtid.se/yrke/beteendevetare
    • : Vilken kurs ska jag läsa först om det är psykologi ?
    • Anna : Om du vill bygga upp beteendevetenskaplig kandidatexamen med huvudämne Psykologi, rekommenderar jag att du läser Psykologi på heltid i 3 terminer - tre kurser á 30 hp i psykologi (helst på samma lärosäte, alltså Psykologi 1, 2 och 3 eller A, B och C eller I, II och III - på samma högskola eller universitet).

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Socionom kan man i Sverige bli endast via socionomprogrammet. Att få jobb som kurator utan socionomexamen är mycket ovanligt.

    ang. Få ihop kurser till beteendevetenskaplig kandidatexamen, så måste Man bestämma om huvudämnet blir sociologi, psykologi eller pedagogik. I huvudämnet måste du få ihop tre terminers studier på heltid. Dvs minst 90 högskolepoäng (3terminer på heltid) i huvudämnet. Sedan kan varje lärosäte bestämma om ännu mer studier i närliggande ämnen krävs eller inte. Vad som får ingå i kandidatexamen på de olika lärosätena kan till viss del vara olika.

    Om du ännu inte har några högskolepoäng kan du läsa en termin vilken eller vilka kurser som helst för du ska kunna ta in en fri termin in i kandidatexamen .

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Läste nånstans att man kan fördjupa sig ett 4 år i social psykologi. Så kan man jobba som kurator, har jag fel? men annars vilka yrken jobbar man med? Och hur vet jag vilken kurs jag ska börja med?

    • :

      Jag vill jobba med människor, allt med kommunikation till kurator nått sånt, det är väl psykologi som gäller då?

    • Milla : Psykologi och Pedagogik passar bra in i dina planer. Ang vem som kan jobba som kurator är det upp till en arbetsgivare, då yrket är ännu inte reglerat, men det kommer införas legitimation för Kurator inom hälsovården - där är det ännu inte helt klart men socionomexamen har de tänk sig som Standard även där.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fia, man kan se vilka fördjupningar/påbyggnadsutbildningas som finns idag, men man vet inte om de är kvar om några år; utbildningsutbud förändras.
    Kurator >> är ett "typiskt socionom-yrke", kan man säga. Detta för att de flesta arbetsgivare söker i första hand Socionomer och endast i undantagsfall (om ingen socionom söker tjänsten) kan tänka sig anställa med annan utbildning; det är i alla fall den erfarenhet vi har. Varför det är så - kan man försöka forska i, om man vill... men jag tror inte du eller vi kan förändra situationen i grunden, tyvärr.
    Antingen så försöker man skaffa sig socionomexamen - genom att komma in på socionomprogrammet; eller så läser man det man tycker man vill läsa och hoppas på det bästa! Alltid kan det finnas undantag! Vi kan hoppas att du blir ett sådant undantag!