Julia

    Hej! Jag har en liten fundering som jag inte riktigt begriper mig på. Jag är intresserad av att studera en fristående kurs på distans. Kursen är på 7,5 hp och med studietakt på kvartal. Vad jag har förstått än så länge är att för att jag ska få CSN så behöver jag studera minst 50%. Så min fråga är, kan jag så enkelt som läsa två fristående kurser, 25% och 7,5 hp vardera, och på så vis komma upp i 50%? Vad skulle hända om jag inte får godkänt i dessa kurser? Jag har en följdfråga till det också. Till hösten 2020 vill jag studera på program. Kommer dessa två frikurserna under Våren 2020 påverka programmen jag vill studera i höst? Det är program på 180hp. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Julia,
    CSN tittar bl.a på Start och slut-datumen på kurserna... och för varje hel vecka (alltså fem studiedagar) som du läser på halvtid, borde du ha rätt till halva studiemedel men sedan finns det också "fribelopp": om du har övriga inkomster (t.ex från arbete eller andra skattepliktiga inkomster) så kan studiemedel minska pga det. Läs om Fribelopp på www.csn.se/fribelopp

    Du vill sedan komma in på ett program, 180 hp - jag antar att det är Heltidsstudier, och då pågår de i 3 år, sex terminer... - ingår de kurserna du nu vill läsa, innan, i det programmet? eller inte? Om de ingår i ditt program, behöver du sedan inte läsa dem på nytt, igen.
    Om de inte ingår i ditt kommande program, då påverkar inte det att du läste kurser förut... du får inte några formella fördelar av att ha läst på högskolenivå förut, men erfarenhet av att ha läst på högskolenivå är så klart mycket bra att ha - då är man bättre förberedd!

    Hälsningar
    D:

    • : Hej! Tack för det snabba svaret! Bara för att förtydliga, så innebär alltså 2 kurser på 25% var = 50% halvtidsstudier?
    • Julia : Ja, om de startar och slutar samtidigt.