Lyla

    Hello; I have a foreign high school betyg (18.29), I need to srudy English 6/ chemistry 2 / biology 2 and maybe SVA 3, The program that I want to study is offered in English and it needs chem2/bio2/eng6/ math4, I already have math 5. My question is what is the possible way through the courses that I need to study to get (20) or more And what meritpånöag may I receive?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du behöver bli Behörig; obehöriga tas ej in på högskoleutbildning i Sverige. Läs på komvux de kurser du behöver för behörighet eller sök också även till folkhögskolorna ... Gör högskoleprovet och i kurserna du läser försök få så höga betyg som möjligt.

    Meritpoängskompensation - är det man får på sin utbildning på det utländska gymnasiet.

    Jag tror inte du hittar kurser i naturvetenskapliga ämnen att läsa på engelska - på gymnasienivå i Sverige ... Du behöver därför kunna så pass bra svenska för att kunna klara av att läsa med undervisningsspråket Svenska.

    Blir du behörig kan du komma in på högskola på resultatet av högskoleprovet.

    Att du ska kunna höja dina utländska betyg så mycket som du önskar, kan inte garanteras.

    Boka tid med SYV på komvux, be SYVen kika på Meritpoängskompensationen för dig. Ni kan också titta på listan av kurser som kan höja ditt meritvärde men du kommer ej även med högsta meritvärde komma in på högskola om du är obehörig - därför börja med att skaffa Behörighet.

    • : Hello again, thank you for tour respond, i will get my English 6 betyg at april and that is the last thing i need to be eligible for the university, regarding the biology and chemistry I can study them in Swedish because I’m studying sva grund now, but I didn’t understand how many possible points can I raise my betyg? Thank you again
    • Mikael :

      Inkluderar 18.29 Meritpoängskompensation eller inte? I vilket fall kan du, om du får högsta betyget A i fysik2, kemi2, biologi 2 och SAS 3 höja med + 0,4 och hamnar ändå under 19,0. Du måste i så fall läsa ett stort antal kurser, minst 10 kurser och få högsta möjliga betygen i alla dem och 10 kurser tar mer än ett år att läsa Om man läser på heltid. Boka tid med SYV på komvux i din kommun.

      ... om du fick 18.29 Utan Meritpoängskompensation då plussas det på 2.25 och du hamnar på över 20.0 utan att behöva höja dina betyg. Info om Meritpoängskompensation - https://www.uhr.se/syv/hogskola-med-utlandska-meriter/meritvardering/istallet-for-meritpoang/

    • : Hello, no I do not have credit score the (18.29) is only from my high school rating evaluation, the one that the UHR sends me and it appears on my UHR account, so will I have the credit score? And if so when will it appear in my account? Thank you
    • Milla : Du måste bli Behörig till just den högskoleutbildning du vill söka till. Obehöriga kan inte delta i konkurrensen om högskoleplats. Detaljer om vad du kan se på din inloggning på www.antagning.se måste du fråga personal på just Antagning.se Du kan också boka tid med studievägledaren på just den utbildningen som du vill komma in på; mer än så kan vi inte hjälpa dig då vi inte arbetar med antagningen till högskolestudier.
    Läs alla kommentarer