ando

    Hej!

    Jag tog studenten 2012, har en fråga angående mina betyg. Jag fick IG i 3 ämnen, Matte B(50p), projektarbete(100p) och en LK(200) och då ligger jag på 2150 poäng. Jag har också läst en kurs på hermods för ca 1 år sen där jag blev godkänd och den kursen va på 100 poäng, går den kursen in i mina betyg?. Räknas mina betyg som gymnasieexam? Står även på mitt betygspapper "SLUTBETYG"

    Lägger även en länk på betygen.https://gyazo.com/7cc1843737f6628804f3a0f1db16b62f

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du vill veta om du har Grundläggande behörighet, måste man titta på vilka kurser du har IG i och från vilket år är dina betyg plus vad betyget heter - Slutbetyg eller Samlat Betygsdokument och även om det är komvux eller gymnasieskola som utfärdade dokumentet.

    Om du, däremot, söker jobb, gör arbetsgivaren egna bedömningar men du kan definitivt ha en chans att få jobb om ”fullständiga gymnasiebetyg” krävs.

    • :

      Matte b 50 poäng, projektarbete 100 poäng och en lokal kurs på 200.

      Har även läst en kurs på 100 poäng som jag fått betyg B.

    • Anna : Bäst är det att ta dina betyg till SYV på komvux. Men som det ser ut så har du för många poäng F för att ha grundläggande behörighet. Du kan t.ex läsa eller göra prövning i Matematik 2 (som är motsvarande kurs till Matematik B). Projektarbete går tyvärr inte läsa upp. Och inte en lokal kurs heller, som är på 200 p. det kan räcka att du får godkänt betyg i matematik 2 (detta för att matematik 2 är på 100 poäng). Det går inte sedan 1 juli 2016 få betyg i gamla kurser. I stället för matematik 2 kan du skaffa dig godkänt betyg i en 100 poängskurs (vilken - bra att diskutera med SYV på komvux).
    • : Jag har läst en webbutvecklingskurs på 100 poäng som jag fått godkänt i, och det står att jag har slutbetyg
    • Anna : I så fall verkar det som att du har Grundläggande behörighet. Dock är det den bedömning som Antagning.se kommer att göra, som gäller, oavsett vad någon annan säger. Reglerna är komplicerade och kan i vissa fall tolkas på lite olika sätt; och det är den tolkning som Antagning.se gör, som gäller.
    Läs alla kommentarer