Linn
    Hej! Det är så att jag saknar 50 poäng i mina betyg, dvs jag har 2200 men är godkänd i alla kärnämnen så är behörig på det sättet. Är mina betyg något som jag skulle kunna komma in på när det kommer till universitet eller tar dom bara hänsyn till högskoleprovet då jag faktiskt saknar 50 poäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,
    till utbildningar på Universitet i Sverige (utbildningar på högskolenivå - på högskolor eller universitet, alltså) måste man alltid även ha Grundläggande behörighet. Du måste alltså ha Examensbevis (eller slutbetyg) som är dokument som bekräftar att du har "fullständig gymnasial kompetens". Utan Slutbetyg eller Examensbevis kommer du få svar OBEHÖRIG från Antagning.se och deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats. Detta, oavsett hur höga betyg eller hur högt resultat på HP, högskoleprovet, du har.
    ****
    Utan examensbevis eller slutbetyg kan man komma in på andra eftergymnasiala utbildningar men inte på högskola eller universitet. Exempel på "andra" eftergymnasiala utbildningar finns t.ex inom yrkeshögskola.

    Liselotte