Maja
    Hej!

    Jag fick studenten år 2012 och har sedan dess läst lite kurser på högskolenivå men nu känner jag för att satsa stort och vill hemskt gärna läsa English Literature BA i ENGLAND. Min fråga är då om jag höjer mina betyg i eng a, b och c (5,6 och 7 idag) gäller de i London också? Tänker att om jag läser upp betygen och kämpar som ini och de ändå inte funkar "utomlands". De nya betygen man får genom komvux, är det några som kommer att funka överallt? De ersätter väl alla gamla betyg då OM de är högre? Så om jag t.ex får MVG i engelska 5, där jag fick ett VG, ses det som ett MVG i london också? TACK så hemskt mycket för svar"

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du bör ta reda på exakt vad den skola i London som du vill komma in på, kräver.

     Jag tror de är mycket mer intresserade av att du klarar någon av de Språktest inför studier utomlands än att titta på dina betyg i engelska.

    • : Det har jag redan gjort och vet allt kring personale statements, språktest, referenser osv. Du svarade aldrig på MIN fråga :)
    • Mikael : I Sverige är. Betyg från komvux exakt lika mycket värda som betyg från gymnasiet men vi vet inte hur en skola utomlands ser på det. Fråga på skolan.
    • : Tack så mycket för svar Mikael! Jag ska kontakta universitet i fråga så fort som möjligt, men jag har en följdfråga som jag hoppades du hade svar på istället. När man väl läser upp ett betyg, ERSÄTTER det nya betyget då det gamla? Om man tänker att jag får ett MVG i matte och hade ett G innan, kommer det ersätta det då? Och då menar jag såklart på mitt slutbetyg officielt - att det gamla betyget inte ens finns kvar längre. Menar såklart i Sverige då :)
    • Mikael : På självaste dokumentet som heter Slutbetyg ändras inget men man lägger till ett nytt betyg och vid uträkningen av meritvärde räknar man in det högre betyget.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maja!

    Jag tänkte att jag kanske kan förklara lite mer ...

    Det är så här att olika skolor utomlands ställer olika krav men de flesta erkänner svensk "gymnasiekompetens" som bra grund för utbildning på College eller Universitet. Så, om man har Grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige finns det mycket god chans att man även är behörig till en College eller Universitetsutbildning utomlands, men sedan tillkommer det att man bör göra en eller flera Språktester + vissa speciella behörighetskrav kan ställas (beroende på vad det är för utbildning).

    Att det skulle göra någon skillnad i fall man har VG eller MVG i en kurs i engelska - har jag väldigt svårt att tro. Det är mycket viktigare vilket resultat på Språktestet man får. Skulle du läsa på komvux nu, får du betyg i skala F-A /och inte IG-MVG/. Betyg A motsvarar MVG, betyg C motsvarar VG och betyg E motsvarar G på den gamla skalan.

    Det där "skalorna" IG-MVG eller E-A är nog inte kända utomlands och det är som sagt, mycket viktigare vad man egentligen kan i engelska än vilket betyg man har i kurser på gymnasiet i engelska.

    Jag har också svårt att tro att du skulle i dagens läge kunna få plats på Komvux att läsa en kurs i vilken du sedan innan har betyg VG i. Det är numera extremt ovanligt att man med ett godkänt betyg får läsa om samma kurs. Det finns inter resurser till det i de flesta kommuner.

    Vill man höja sitt betyg, hänvisar de till Prövningar. Till en prövning förbereder man genom självstudier och det kostar 500 kr för varje prövningsförsök.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp och jag önskar dig LYCKA TILL!

    ANNA