Therese
    Hej!
    Jag har läst att om man söker ett program som har behörighet naturkunskap 2 så ska det gå bra med betyg i fysik 1, kemi 1 och biologi 1 om man saknar naturkunskap 2. Stämmer detta? Eller gäller detta bara naturkunskap 1?

    Om ja: ska man söka på något speciellt vis då eller räcker det att bara söka?
    Jag vet folk som testat detta men sedan fått tillbaka att de inte varit behöriga

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Therese,
    om man har godkända betyg i fysik1a och i Kemi 1 och i biologi 1 - dvs i Alla tre kurser - då anses man vara behörig vad gäller Naturkunskap 2 /och om det krävs Naturkunskap 1b - så är man behörig även till de utbildningar, eftersom nk1b är en lägre/underliggande kurs och en generell regel är att om man är behörig i en högre kurs, då är man behörig även i en lägre kurs/.
    Du söker på ett "vanligt sätt". Antagning.se bör bedöma att du är behörig till de utbildningar som kräver nk1b och 2.
    Ang. andra som inte bedömdes vara behöriga, så vet jag inte varför. Kan gissa på att de kanske hade godkänt betyg i fysik1b1 (som är en mindre kurs) och inte i fysik 1a. Eller så saknade de behörighet i ngt. annat - ex. om de kanske saknade Grundläggande behörighet. Men bäst är det att fråga Antagning.se - varför man bedöms att sakna behörighet när man söker till en högskoleutbildning. Antagning.se brukar i sitt beslut meddela Varför de anser att behörighet saknas.

    Bästa hälsningar

    ANNA