Josef

    Hej! Tar examen i vår och behöver behörighet i fysik 2. Har redan goda kunskaper i fysik 1 men har inte läst den kursen. Jag undrar vad som vore det bästa valet. Antingen göra prövning i fysik 2 ( och få E) efter examen eftersom jag har råd med ett E i min jämförelsetal. Eller tvingas studera fysik 1 först och sen fysik 2 eftersom komvux tvingar mig till det. Dock får jag två betyg som kan sänka mitt jämförelsetal som ja inte har råd med. Jag undrar om betyget från fysik 1a kommer sänka mitt jämförelsetal vid sökning eller om bara fysik 2 kommer påverka mitt jömförelsetal då det är bara den som krävs för behörighet. Alltså, kommer fysik 1 förstöra för min merit om ja läser den på komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josef,
    som reglerna är idag, så kommer inte fysik1a betyget räknas in, utan endast fysik2 pga precis som du själv skriver är det ju fysik2 som krävs för särskild behörighet.
    Fysik1a skulle räknas in om du hade den kursen i ditt examensbevis men eftersom du kompletterar med fysiken efter gymnasiet och kommer därför inte ha fysik1a i ditt examensbevis, då kommer endast betyget i fysik2 räknas in i ditt jämförelsetal.
    ang. göra prövning i fysik2 eller läsa fysik1a och sedan 2 på komvux, så kan du göra så här: sök var du kan göra prövning i fysik2 och ansök samtidigt till komvux läsa fysik1a + 2. Du ser sedan vad för betyg du får på prövningen. Får du godkänt betyg i fysik2, kan du i så fall hoppa av komvux-studier i fysik. Men det är också fördelaktigt att ha bättre kunskaper i fysik, eftersom "din" utbildning kräver fysik2 för särskild behörighet, då betyder det att man måste "kunna" fysik och ju bättre man kan, desto bättre, så att säga! :)
    På heltid läser man fysik1a på 7,5 veckor och fysik2 - på fem veckor; alltså båda kurserna på sammanlagt 12.5 veckor. Det är också inte otänkbart att kunna få betygen snabbare än så. Om läraren ser att du ligger före och kan innehåll i kursen mycket bra, finns det ingen anledning att "hålla på" betyget, utan det är mölligt att du får betygen snabbare (jag kan inte lova att det blir så, men känner många exempel när man i komvux-kurserna fick betygen långt innan kursen var slut, pga läraren såg att den studerande hade tillräckliga kunskaper).

    Studie- och yrkesvägledare