aisha
    Hej!

    Jag går i gymnasiet och undrar om fysik 2 behövs för att läsa till sjuksköterska programmet? Jag läser naturvetenskap programmet.
    • : Hej! Är ingen SYV men ska försöka svara på frågan (SYV rättar och lägger till info, så vänta på deras svar). Vad jag vet så krävs det att du har grundläggande behörighet + Matte 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 + Naturkunskap 2. På natur läser du Samhällskunskap 1b + Matematik 2b oavsett inriktning, men däremot läser du ej Naturkunskap 2. Dock så finns det en så kallad "ersättningsmöjlighet". Den innebär att om du har läst Kemi 1 + Biologi 1 + Fysik 1a så ersätter du Naturkunskap 2, alltså behöver du inte läsa om den på nytt. För att svara din fråga så nej, Fysik 2 krävs inte för sjuksköterskeprogrammet. Läs mer om ersättningsmöjligheten här: https://www.slu.se/utbildning/anmalan-antagning/ersattningsmojligheter-bi-nk/ MVH,
    • Anna : Tack Bredan för din kommentar! :)
    • : Tack å mycket Brendan! Det var rätt det du sa och skönt att höra att jag ej behöver fysik 2 kursen för att komma in på min utbildning men såklart jag har grundläggande behörighet. Tack så mycket för svaret. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    godkänt betyg i fysik 2 krävs inte för särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet. Om du har godkända betyg i fysik1a, kemi1 och biologi1 - behöver du i så fall inte godkänt betyg i naturkunskap 2, som annars krävs för särskiId behörighet för att kunna läsa till sjuksköterska>>.

    Men - det krävs aIItid GrundIäggande behörighet tiII aIIa högskoIeutbiIdningar. Och genom att t.ex ha F betyg i Fysik 2 och om man för övrigt har ännu några F betyg, så kanske man i så faII missar antal godkända poäng ... och inte får examensbevis, utan får Studiebevis och med det inte kommer ha grundläggande behörighet. Men om en elev bara får F betyg endast i fysik 2, och för övrigt har godkända betyg på gymnasiet, kommer eIeven uppfyIIa kraven för examensbevis>>>.

    Hoppas mitt svar hjälper dig!

    ANNA

    • : Åh va roligt! Precis, jag har endast ett Fi fysik kursen och inget annat. Skönt att jag efter gymnasiet ej behöver läsa upp detta ämne! Kan söka till universitet direkt. Ny lyftes en stor vikt av mina axlar! Tack för det snabba svaret :)
    • Liselotte : Dock sänker F i ditt examensbevis ditt meritvärde, vilket gör det svårare att konkurrera om plats på utbildningen. Bäst är det att försöka få i alla fall E i kursen, om du kan. :)