Hej Noah!

    Om du avslutar ditt tredje år på gymnasiet nu, då söker du till komvux - i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan också söka /samtidigt/ till en folkhögskola - där du också kan läsa Fysik 2 (och få omdöme). Ännu ett alternativ finns - att läsa fysik 2 inom det naturvetenskapliga basåret på högskolenivå. Du kan också satsa på att skaffa sig kunskaper genom självstudier och ansöka om att få göra en prövning.

    Du kan söka alla de olika alternativen samtidigt och se var du får plats. Får du flera olika "erbjudanden", kan du i så fall sedan välja vilket som passar dig bäst.

    Fördelen med komvux-alternativet är att man ofta kan välja läsa på kvällstid eller på "flex" eller på distans och man kan också läsa i snabb eller långsam takt.
    Fördeleen med det naturvetenksapliga basåret kan vara - om de erbjuder platsgaranti på en utbildning som du är intresserad av. Det får man se /eller fråga/ på de lärosäten dit man vill söka: det är väldigt olika... naturvet.basår kanske inte erbjuds över huvudet taget; platsgaranti erbjuds inte alltid.

    Under alla omständigheter kan du påbörja självstudierna redan nu. Om det blir svårt att få en studieplats, kan du i så fall ansöka om en prövning. Prövningsavgift är på 500 kr. Betyg från prövningen är lika mycket "värt" som betyg man får i slutet av en genomgången kurs.

    _____

    Men om du nu är i slutet av åk2 på gymnasiet - har du rätt att göra prövning under tiden som är kvar innan du "tar studenten". Om schemat tillåter kan du också gå om Fysik 2 under nästa läsår på gymnasiet.

    Bästa hälsningar

    ANNA