Dewin
    Hej,

    Jag har en gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Då jag gick ut med examen/betygen från det nya läroplanet så undrar jag ifall jag kan komplettera med kursen Fysik A (som är den gamla kursen som är 100 poäng) istället för Fysik 1a( som är 150 poäng). Då jag vill söka till pilotutbildningen, men saknar betyg i fysik så tänker jag göra en prövning på prövningsenheten i Göteborg. Där kan man välja att göra prövning i antingen Fysik A eller Fysik 1a. Men tanke på att Fysik A är en kortare kurs så vill jag gärna göra den istället.

    Kan jag då söka in på pilotprogrammet med en gymnasieexamen med typ alla betyg i A-F skala och sedan en kurs i MVG-IG skala? Är det ens tillåtet att göra så, eller var det tanken att bara de som tillhörde det gamla läroplanet som får göra den gamla Fysikkursen. Från pilotskolans håll så kräver de att man har något av fysikkurserna.
    Mvh Dewin

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Dewin!
    Du har rätt i att Fysik A är en kortare kurs, jämfört med Fysik 1a.
    Vi tror inte du kommer anses som behörig med betyg i Fysik A i stället för Fysik 1a.
    Detta kan du tycka är orättvist - varför är "de äldre" som gick ut gymnasiet förut behöriga i Fysik med den kortare kursen?
    Jag kan hålla med dig men det är inte jag som skriver reglerna vad det gäller behörighet till pilotutbildningar.
    Det är exakt samma sak med kurser i svenska. De som gick ut gymnasiet innan reformen 2011 klarade sig med 2 kurser i svenska och nu krävs det 3 stycken.

    Du kan givetvis fråga de utbildningsansvariga på den eller de utbildningar som du vill söka.
    Här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=pilot&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.length=&Education.available_slots=0 kan du se alla de utbildningar som finns i Sverige inom Yrkeshögskola.

    Som reglerna är så funkar gamla kurser bara om man fick sin gymnasiekompetens enligt de "gamla reglerna" som fanns innan reformen 2011. Kanske kan du få undantag beviljad. Fråga på utbildningen.

    Fördelen med att läsa en större kurs i Fysik är att det blir i så fall lättare under själva pilotutbildningen.
    De som har mindre kunskaper i fysik (med den kortare kursen) får säkert kämpa mer och kanske t o m inte klarar utbildningen.

    Sammanfattning:
    fråga de utbildningsansvariga om de kan bevilja undantag.
    Som reglerna är, så måste du ha godkänt betyg i kursen Fysik 1a.

    Hälsningar
    Mikael SYV