Hej Anne,
    fysioterapeut kräver en högskoleutbildning /fysioterapeutprogrammet/ och det krävs bl a Grundläggande behörighet till högskolestudier. Om det är EE-programmet  /det nuvarande, efter reformen 2011/ - då måste eleven få EXAMENSBEVIS + godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk) 2 och 3 samt i engelska 6.

    Godkända betygen i svenska 2,3 och eng 6 kan ingå i Examensbeviset ELLER finnas utanför exambeviset, som kompletterande betyg - från komvux eller som Omdöme från en folkhögskola.

    ***********************************************
    Sedan tillkommer det SÄRSKILD BEHÖRIGHET till just fysioterapeutprogrammet.

    Info om yrket finns på Framtid.se/yrke/fysioterapeut-f-d-sjukgymnast

    Särskild behörighet till fysioterapeutprogrammet som den ser ut i maj 2018:
    godkända betyg i gymnasiala kurser
     Idrott & hälsa 1, Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/eller i 1a1+1a2/.
    Idrott och hälsa 1 betyget kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).