Louise
    Hej!
    Jag har ett tag varit intresserad för att gå teknikprogrammet eller naturprogrammet då jag gillar NO och har en god studievana. Efter att ha blivit lite intresserad av att gå teknikprogrammet då jag tycker en framtid som ingenjör är väldigt intressant men konstaterat att jag inte är något datasnille och inte varit superintresserad av datorer mer än att titta film osv på dem har jag kommit fram till att isåfall design och produktutveckling skulle passa mig då jag tycker om tanken med både teori och praktiskt iform av t.ex CAD men har lite frågor kring det.

    Först och främst skulle jag behöva få lite tips på skolor där man kan hitta detta. Bor en bit utanför stockholm och tar ungefär en timme och 10 minuter för mig att åka till nacka där jag sett att denna inriktningen finns. Har hört mycket att man inte ska ta för lång resväg och funderar därför på om detta är rätt för mig. Finns det några gymnasium på andra orter som erbjuder design och produktutveckling?

    Funderar även på om man kan få behörighet till civilingenjörs programmet om man går den inriktningen? och är det möjligt att dessutom få full meritpoäng?

    Tacksam för svar
    //elev med funderingar :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise,

    som behörighet till Civilingenjörprogrammen är idag, så krävs det bl a godkända betyg i Matematik 4 och i Kemi 2 och de kurserna ingår som Obligatoriska endast i inriktning Teknikvetenskap på TE. Men ofta får man läsa dem som valbara kurser på andra inriktninar på TE.
    Om man inte på gymnasiet får med sig alla kurser, kan man komplettera efter gymnasiet.

    ______________

    Ang. vilka skolor som erbjuder TE, inriktning Design- & produktutveckling, så se här - >>ca 150 gymnasieskolor i Sverige som erbjuder den utbildningen.

    I Sthms län hittade jag >> 22 gymnasieskolor med TE, inr Design/produktutv. Se vilka av dem som finns inom pendlingsavstånd för dig.
    Restid på 1 tim 10 min enkel väg ligger på gränsen till vad man orkar med... provåk några ggr i rad, t.ex under lovet. Sedan beror det på om man måste byta flera ggr från tåg/buss/gå/buss/tunnelbana eller om man kan sova en timme på tåget eller göra läxorna. Det är ganska individuellt - från person till person men det finns forskning som påvisar att i genomsnitt ligger gränsen på ca 45-50 min enkel väg vad som är rimligt att dagligen pendla. Tar det längre tid, finns det avsevärd risk att det kommer att bli jobbigt.
    I Nacka finns det, einligt våra uppgifter, >> 2 gymnasieskolor som erbjuder den utbildning som du är intresserad av.

    ang. Meritpoäng - så finns det planer på ändringar och meritpoängen kan t o m tas bort. Ännu vet vi inte hur det blir med den saken. Men enligt det som gäller idag, så finns reglerna att läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit och på teknikprogrammet ingår inte Moderna språk som obligatoriska men får läsas som valbara kurser.
    Eng 7 brukar erbjudas att välja och godkänt betyg i den ger 1.0 i merit.
    Om du siktar på Civilingengörsprogrammet - där matte 4 krävs för behörighet, ger godkänt betyg i matte 5 en meritpoäng. För att få resterande 0.5 meritpoäng kan du läsa Matte Specialisering eller Moderna språk 3.