Anonym

    Har snart gått klart grundskolan/högstadiet. Hamnade efter lite då jag verkligen inte är någon skolmänniska. I snart nio ämnen har jag fått ungefär E-C som slutbetyg. Undrar nu om jag verkligen ska gå gymnasielinje eller försöka få jobb som lagerarbetare efter jag tagit truckkörkort och körkort till bil. Det är något jag verkligen vill jobba med över allt annat.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar, jag undrar om det stämmer att du är 19 år?
    Varför det är viktigt med åldern? Jo, för att man kan bli "för gammal" för gymnasieskola. Från 1 juli det året man fyller 20 år hör man till Komvux i stället.

    För de yrken som du är intresserad av, orderplockare/lagerarbetare är det mycket bra (och ibland också nödvändigt) att ha körkort. Truckkort kan man få rätt snabbt (på några dagar) och både Arbetsförmedlingen och arbetsgiarna kan stå för kostnader i samband med att ta truckkort.
    Men vad det gäller B-körkort (för personbil) är situationen mycket annorlunda. Du måste själv betala för ditt körkort och det är i princip omöjligt att klara det på under 25 000 kr. Ofta kostar körkortet mer. Ibland ganska mycket mer.
    Därför är det mycket fördelaktigt att gå FT, inriktning Transport >> på gymnasiet - där man kan ta körkort och äver med flera behörigheter, inkl. buss (D) och lastbil (C) och lastbil med släp och även ev behörighet för att köra farligt gods. så, om du har möjlighet att fortfarande söka till gymnasiet - rekommenderar jag >> Fordons- och transportprogrammet, inriktning Transport och i andra hand - >> FT, inriktning Godshantering.

    Det är annars inte omöjligt att få jobb inom de yrken som du är intresserad av, >> orderplockare/lagerarbetare >> - utan gymnasiekompetens, men om konkurrens om jobbet uppstår och flera personer söker samma jobb, väljer arbetsgivaren den personen som hen "tror" mer på, och de utan gymnasiekompetens förlorar ofta i konkurrensen. "Gymnasiekompetens", anser många arbetsgivare, är som en sort "stämpel" på att man är duktig, läraktig och "allmänt kompetent".

    Vänligen

    Julia

    • : Det stämmer att jag är 19 år, snart 20 år gammal.
    • : Körkortet är jag på god väg att ta. Pengar har jag gott om för att ta körkort. Jag har god arbetsvilja, det är bara skolan jag är mycket trött på. Komvux är jag beredd att gå om det stärker möjligheten till att få jobb.
    • Anna : Du kan söka jobb nu, idag - och kan också få jobb. I Sverige får man jobba från det att man fyllde 13 år. Är man över 18 år, har man större chans att få jobb; har man körkort - ökar chanser att få jobb ganska mycket.
    • Anna : Har man "gymnasiekompetens", ökar chansen att få jobb väldigt mycket men det är ändå arbetsgivaren som bestämmer. Arbetsgivaren ansäller vem hen vill (med undantag av legitimationsyrken, som t.ex sjuksköterska; och yrken där det krävs "ngt. speciellt" , ex. kan man inte anställa en person utan busskort till att bli bussförare :).
    Läs alla kommentarer