johanna
    Undrar vilka kriterier som finns för att en elev ska få lov att gå om andra året på gymnasiet. Om sjukdom gör att eleven har varit mycket frånvarande och har haft svårt att kunna följa undervisningen, kan eleven mot uppvisande av läkarintyg i så fall få gå om 2an på den skola han/hon är elev vid? Naturvetenskapliga programmet.
    Krävs det att eleven har underkända betyg för att få lov att gå om? I detta fallet har eleven E och D i de flesta ämnen men har problem att gå till skolan och läser in det mesta hemma på egen hand. Sjukdomen präglar mycket av elevens vardag och tillvaro. Skolan vet inte om elevens diagnos men ser förstås att hen inte är där så mycket och att hen inte mår bra. Det bästa, som vi ser det, är att hen kunde pausa gymnasiet nu och börja om åk 2 till hösten. Skulle det kunna vara en möjlighet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna,

    väldigt tråkigt när sjukdom ställer sig i vägen.

    Min första tanke är på Sjukskrivning. Om läkare eller psykolog sjukskriver eleven på heltid, då är man "sjuk" och inte behöver gå till skola, men kan ändå göra det, om man känner att man orkar lite grand... Det kan jämföras med arbete. Man kan må dåligt och inte orka riktigt, men om man inte har läkarintyg, då är det upp till en arbetsgivare att låta den ansntällde jobba hemifrån några dagar eller säga: "Nej, uppvisa läkarintyg, då behöver du inte vara på jobbet. Såvida inte läkarintyget finns, är du frisk. Och vill du inte jobba, kan du säga upp dig." - så kan chefen säga till den anställde ... och det är lite grand samma i skolan. Studier är i många avseende jämställda med arbete. Heltid för studier = heltid för arbete, 40 timmar/vecka.

    Rektor eller annan skolpersonal är inte läkare eller psykologer. De har inte rätt att sjukskriva. Rektor får i och för sig ge ledigt från skolan (om särskilda omständigheter finns).

    Om en elev ska gå om ett läsår på gymnasiet, måste rektor begära "förlängd studiegång" för eleven och utan några läkar- eller psykologintyg tror jag inte rektorn kan göra det.

    Så - mitt första förslag är att skaffa - om det är möjligt Läkarintyg som sjukskriver + Läkarutlåtande som förklarar vad problemet/symtomen är. Då har rektor och övrig skolans personal "någonting att jobba med".

    Sedan tänker jag att det är bra att "involvera" kuratorn. Kuratorer har oftast mycket bra kunskap om olika möjligheter att hjälpa elever som behöver extrahjälp på olika sätt.

    Jag ska också samråda med kollegorna och hoppas kunna återkomma med mer info och fler förslag, som förhoppningsvis blir till hjälp.

    Hörs!

    ANNA

    • : Tack för svar. Jag tolkar det som att ett läkarintyg är det som behövs för att kunna diskutera det med rektor. Eleven behöver alltså inte ha underkänt i flera ämnen för att gå om ett läsår?
    • Anna : Det är extremt ovanligt att gå om ett år om man har godkända betyg. Situationen som beskrivs i frågan är inte en vanlig situation. Det är ett undantag. jag tror dock att det blir, oavsett läkarintyget, att få gå om godkända kurser. Om en elev har fått ett godkänt betyg då har eleven tillräckliga kunskaper i den kursen, varför gå om i så fall?
    • Anna : Jag har kanske inte förstått rikgit, men jag trodde att elevn ej kommer att uppnå godkända betyg till sommaren i åk2. Även med icke-godkända betyg och utan betyg får eleverna läsa vidare /konstigt nog/... men med godkända betyg gå om - det händer /i princip/ aldrig. Å andra sidan, Undantag - faller inte under reglerna, därför kallas det för "undantag".
    • : Förstår. Kan man hoppa av gymnasiet nu och så att säga börja om 2an igen? Eller måste man göra en ny ansökan till gymnasiet och i så fall börja om i åk 1?
    • Milla : Det kan inte garanteras att få plats i åk2. Det kanske inte kommer att finnas ledig plats på rätt utb. Mitt råd är att i vilket fall göra ansökan till åk1; sedan behöver man inte använda den platsen om man hittar en annan lösning; eller så försöker man bli "uppflyttad" till åk2 när man börjar i åk1. Hoppa av skolan avråder vi ifrån. Man kan söka om till åk1 och fortsätta gå i skola samtidigt!:)
    Läs alla kommentarer