Evelina
    Hej jag går första året på estet media och vill bytta till Samhäll media och jag undrar om jag kommer få gå om ett år eller få börja med tvåorna för jag har ämnena Engelska 5, historia 1b, mate 1b, samhäll 1b, svenska 1b och idrott 1. Och dom på samhälls programmet har alla dom här ämnena bara de att dom har historia i 2an och idrotten på de programmet är upp delad i två delar så dom har idrott 1 i två år men inte jag. Dom ämnena som dom har som inte jag har just nu är psykologi 1, morderna språk och naturkunskap 1b (+ politik och hållbar utveckling tror jag) så jag undrar om jag kommer få gå om ett år för jag kan ju inte plugga upp dom betygen jag får och jag kan väll inte bara ha typ tre ämnen på ett år?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina,

    det är inte elevens rättighet att byta program så som du önskar byta. Men många gånger går det ändå att byta, men det blir Rektors beslut. Rektor kan säga Nej, även om ledig plats finns på programmet dit du vill byta.
    Din rättighet som elev ligger att du får söka till åk1, på nytt.
    Du kan lägga in en ansökan till åk1, in i gymnasieantagnings-system, för det skadar inte alls. Att du lägger in en ansökan till åk1 - till det programmet du vill gå på påverkar inte på ngt sätt dina nuvarande studier eller möjlighet att byta in i åk2.

    Om du kommer in i åk1 till hösten och kan uppvisa godkända betyg från åk1 från ett "liknande program" /vilket är fallet i ditt fall/ - då kan du bli "uppflyttad" till åk2. Det finns ju ingen anledning att ha dig kvar på skolan i 3 år om du kan bli klar på 2 år. Så, sök till åk1. Men fråga givetvis också rektor om hen kan ta in dig i åk2 - är är du beroende av "ledig plats" som kanske inte finns; sedan även om ledig plats finns, kan rektor ändå säga Nej. När kurser inte stämmer överens helt och hållet, kan det ibland bli svårt att få ihop dina kurser så att du ska kunna uppfylla kravet för examensbevis.
    Men om rektor fattar beslut om INDIVIDUELLT ANPASSAT PROGRAM, kan du ha lite annorlunda innehåll i ditt examensbevis, men du kommer ändå ha Grundläggande behörighet till högskolestudier och fullvärdig Examensbevis, så det är ingen fara att läsa enligt Individuellt anpassat program.

    Mina råd är följande:

    gör ditt bästa i alla kurser du läser nu - på så sätt har du bättre utgångsläga, oavsett vad du sedan bestämmer dig för att göra;
    lägg in en ansökan till åk1 till hösten;
    mot slutet av läsåret /när du får dina betyg i åk1/ - fråga rektor på den utbildningen dit du vill byta till - om hen kan ta in dig i åk2;

    Jag hoppas det går bra att byta. Det är så pass lika, innehåll på programmen.. så det borde inte vara någon större problem, men eftersom det inte är din rättighet - så kan jag inte lova att du ska få byta.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp,

    lycka till! Vi håller tummarna!

    L. :)

    Liselotte