Emil
    Hej! Jag är nuvarande student hos Högskolan i Borås och ska precis börja andra året. Jag har tyvärr pga personliga skäl inte klarat av ettan så bra, så frågan är ifall man kan gå om ett år i samma skola ifall man redan är student hos skolan eller måste man ansöka på nytt hos antagning.se?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emil;

    det är en lite ovanlig situation du beskriver. Jag tror inte det finns på förhand skrivna regler om just en sådan situation. Det är också mycket möjligt att olika lärosäten hanterar den frågan på olika sätt - det är mycket varje svensk högskola och universitet får bestämma om på plats, lokalt.
    Det rådet jag kan ge dig är att du pratar med de utbildningsansvariga på din utbildning på Högskolan i Borås. Det finns nog inga negativa påföljder om du gör ansökan via antagning.se - så det kan definitivt göra, i vilket fall... Om du MÅSTE söka om eller om det kan lösas på annat sätt - beror säkert i mångt också på de exakta orsakerna till varför du inte klarade av ettan så bra... Prata gärna med kurator på högskolan också. Kuratorer har tystnadsplikt och hen kommer därför inte föra vidare det du berättar i kuratorsrummet.
    Ledsen att jag inte kan ge dig ett mer konkret svar, utan endast råd vem du ska vända dig till.
    Studievägledare på din institution kanske kan svara ang. hur den typen av frågor brukar hanteras på din högskola (och din institution).

    Hälsningar
    Mikael