Hedvig
    Hej!
    Av flera olika anledningar så har jag kommit fram till att söka om till årskurs 1.
    Jag har hört av mig till Gyantagningen, loggat in och gjort mina val.
    Men vad jag undrar är eftersom min grundskola sökte fri kvot till mig när jag sökte gymnasiet från början hur det blir nu andra gången jag söker? Har ingen chans att komma in någonstans utan att söka fri kvot. Vem är det jag bör höra av mig till eller sköts det automatiskt? Hur fungerar processen?
    • Liselotte : Har du grundskolebetyg från en Svensk grundskola? eller har du utländska grundskolebetyg?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hedvig,
    om eleven har utländska grundskolebetyg, då kan man inte söka på annat sätt än i Fri kvot (för att de utländska betygen går inte att direkt jämföra med svenska).
    Men jag antar att du har Slutbetyg från en svensk grundskola, stämmer det?

    I så fall är att söka i "fri kvot" - ett Undantag. När det är ett undantag, så finns det inte några regler, utan individuell bedömning görs. Det kan spela roll på vilka grunder som din "gamla" grundskola begärde att du skulle prövas i Fri Kvot. Ta gärna kontakt med kurator på din gamla grundskola, är mitt råd.

    Liselotte

    Bilagan "frikvots-ansökan" måste skickas in.

    • : Hej, Jag har svenska grundskolebetyg. Jag var sjukskriven under höstterminen och var då inte gymnasiebehörig menkom tillbaka till vårteminen och gick anpassad skolgång. Under vårterminen blev jag gymnasiebehörig men mina betyg var fortfarande inte en rättvis representation av vad jag egentligen kan. Därför sökte min skola fri kvot för mig till gymnasiet. Jag har nu kontaktat min gamla kurator och ska försöka möta henne imorgon.
    • Anna : Hejsan, det skadar inte att du träffar kurator på din gamla grundskola. Vet ej om hen kan hjälpa dig; personal på din gamla grundskola kan säga att du inte längre är deras ansvar då du är inte längre är deras elev. :( Tyvärr kan det bli så, när det finns mycket att göra och tiden kanske inte ens räcker till - till de nuvarande elever på den skolan... suck. :(
    • : Nej, jag förstår. Jag hade dock väldigt bra kontakt med elevhälsoteamet när jag gick där så jag tror faktiskt dem kan hjälpa mig. Tack för svar!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    nu har vi pratat med gyantagningen´s antagningshandläggare som vill att du skickar in e-post till dem med ditt Personnummer och där du skriver att du kom in i fri kvot, förut, och att du ber dem att hitta den gamla ansökan om fri-kvot och bifoga den även till den nya ansökan. Kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna hitta på http://antagningskanslier.se
    E-post till gyantagningen i StorStockholm är [email protected]

    • : Hej, Har skickat ett mail till gyantagningen redan där dem inte svarade på min fråga om fri mot men har mailat igen.
    • Anna : Bra att du har på nytt mailat till gyantagningen. De får många mail och tel.samtal och kanske inte riktigt orkar sätta sig in i all info... därför är det bra att myckt tydligt skriva ditt Fullständiga namn; ditt fullständiga personnummer; skriva tydligt att du förra gången kom in i FRI KVOT och att du vill att de hittar och bifogar ditt gamla Fri-kvots-ansökan till ditt gymnasieval till HT-19. Du kan också gott skriva att du ber att gyantagningen svarar dig När detta är gjort, och du sparar mailet som "bevis" på att du har begärt det och fick bekräftelse på att det blev gjort.
    • SYV-besökare : Det finns tyvärr ingen garanti på att komma in igen... "bara för att" man kom in förra året... tyvärr. Jag hoppas att du kommer in dit du vill, men pga det inte kan garanteras, råder jag dig att stanna nu kvar i din nuvarande utbildning och göra ditt bästa! Även om du inte får alla godkända betyg, kanske... Att gå i skolan är det viktigaste; få godkända betyg är också viktigt, men kan man inte det, så är det ändå bra att gå i skolan. ... Att du söker på nytt, till år 1 igen "beblandas" inte med dina nuvarande studier. Även om du kommer in i år 1 till hösten, kan du ändå svara Nej, jag har ändrat mig och stannar på min nuvarande utbildning. Så, gå nu i skola så mycket du kan; lär dig så mycket du kan; tänk på att många kurser är Exakt samma på alla de olika nationella gymnasieprogrammen!
    • : Hej, därför jag vill gå om årskurs 1 handlar inte om mina betyg eller att det går dåligt utan det är situationen i klassen/skolan som är ohållbar. Jag skulle vilja byta till årskurs två hellre än gå om men eftersom jag går en ganska "ovanlig" linje (estet media - fotografi) så är det inte alls lätt att byta. Därför har jag kommit fram att gå om är det som skulle bli bäst.
    • Anna : Vi hoppas att du kommer in igen och att du kommer att trivas bättre på en annan skola! Lycka till! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Läs alla kommentarer