Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ!

    Till och med det året som du fyller 19 år och om du då ännu inte har genomfört 3-årig gymnasial utbildning, har du rätt att söka till år1 på gymnasiet och på nytt konkurrera om plats med dina grundskolebetyg.
    Du kan lägga in din ansökan och upprepa samma process som när du för första gången läste på gymnasiet - du gör ansökan under val- eller under omvalsperioden men du fortsätter nu läsa som vanligt ändå och sedan när du får besked (tidigast till midsommar), förhoppningsvis får du besked ANTAGEN då kan du bestämma hur du gör.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Anonym : Hej och tack för svar! Så ändå om jag söker nu som alla 9 or gör till gymnasium så får jag sedan bestämma, I sommar om jag vill fortsätta andra året eller om jag vill börja i nya skolan jag har fått en plats i? Stämmer det?
    • Julia : Ja, om du får en ny plats (alltså får besked ANTAGEN) måste du då inom utsatt tid svara Ja eller Nej till erbjuden plats, precis som du gjorde när du sökte förra gången. Du har rätt - annars - att fortsätt läsa där du läser nu (under förutsättningen att du ej skolkar för mycket... :) - det heter att elever har rätt att "fullfölja utbildningen till vilken de blivit antagna".