Anonym

    Jag gick ut gymnasiet i juni, med ca 13 i snittbetyg om man inte räknar med merit. Skolan har under åk 1 och 2 gått dåligt pga att jag har mild aspberger och det var först under åk 3 som jag presterade a i allt, men det hjälpte inte till att höja snittet för alla min andra betyg var så dåliga. Jag undrar om det är möjligt att gå om hela gymnasiet eller läsa upp så man kan få högre snitt? Jag ser det som det enda möjliga alternativet, eftersom jag är godkänd i alla ämnen och därför inte får läsa upp enstaka kurser. Jag har övervägt högeskoleprovet, men har dyskalkyli och klarar inte högre än matte 1. Det känns väldigt typiskt om alla möjligheter till vidareutbildning är omöjliga pga dåliga betyg. Finns det något alternativ för mig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag förstår att det finns orsaker till varför du hade lägre betyg i åk1 och 2, men
    om du redan har fått Examensbevis, kan du inte gå om gymnasiet. Man får inte bli antagen till gymnasiet, om man redan har Examensbevis. Så säger reglerna.

    De realistiska alternativen för dig är
    1. Prövningar - att du förbereder dig genom självstudier och gör prövningar;
    2. Komvux-studier - vänd dig till komvux i din kommun, förklara varför du hade särskilda svårigheter (försök "gå via" kurator på komvux)  och jag hoppas komvux kan göra ett Undantag och ta in dig på några kurser, i vilka du redan har godkända betyg;
    3. "Gå om" gymnasiet skulle du ev. kunna - på sätt & vis - göra om du skulle läsa mot ett nytt examensbevis på komvux... ex. om du har examensbevis från ett Högskoleförberedande program, är det tillåtet att på komvux få ett nytt examensbevis från ett YRKESPROGRAM. Det får du diskutera med SYV på komvux;

    4. se ocksså om du kan hitta intressanta för dig utbildningar, där dina betyg skulle kunna ge dig plats. Ex. finns det utbildningar inom andra skolformer än högskola/universitet - ex. inom yrkeshögskolan.

    Vänliga hälsningar

    ANNA

    Tips!
    högskoleprovet för dig med funktionsvariation... - se studera.nu/hogskoleprov/hogskoleprovet-funktionsnedsattning. Dyslexi och dyskalkyli är inte samma sak, det vet jag... men jag hoppas att man med dyskalkyli också kan få extra-hjälp, ex längre tid på provet... Sedan är det också så att "matematisk-logiska delen" är endast EN DEL i Högskoleprovet. De andra delar testar andra förmågor. Sedan är det snitt-resultat som gäller. Ex. kan du få alla rätt på alla andra delar, men endast hälften rätt på matematisk-logiska delen... och ändå få mycket högt resultat på högskoleprovet. Du förlorar inte så mycket på att testa göra högskoleprovet, tycker jag... kostnad 450kr och så en dag, där man gör själva provet. Från hösten 2018 kommer högskoleprovet äga rum på söndagar /tidigare var det - lördag/.