Emma

    Hej! Jag går just nu andra året på en teaterlinje. När jag började gymnasiet så trivdes jag inte och om jag ska vara ärlig så har jag aldrig gjort det, men jag valde att gå kvar eftersom jag har några kompisar där jag inte vill lämna. Nu känns det dock som att jag inte klarar av det längre. Mest för att jag verkligen känner att jag suger på teater (kom in som reserv) och det känns som alla andra också tycker det. Det tär så otroligt mycket på mitt självförtroende att hela tiden känna att man förstör alla scener man är med i. Den enda anledningen att jag stannar just nu är för att jag vill ha mina gymnasiebetyg, inte orkar gå om två år plus att jag har en kompis där som jag är väldigt nära och inte vill lämna. Det tär dock på psyket att gå där, så jag lider väldigt mycket. Vad ska jag göra åt det? Bör jag gå om, går det att byta linje i tvåan eller ska jag bara försöka stå ut? Vilket är det smartaste alternativet?

    1 Svar

    Daniel SYV

    hej Emma,
    det finns yrken inom "teater" som inte har så mycket med skådespeleri att göra - t.ex rekvisitör-och-attributör, sufflör, kostymör, maskör, scenograf och inspicient. Även marknadsförare, som inte alls behöver vara en duktig skådespelare själv, kan jobba med marknadsföring av föreställningar och andra event, och som "vinner" på att ha en personlig erfarenhet i att ha testat på spela teater.

    Jag försöker, alltså, påtala att det finns många yrken inom "teater", förutom just Skådespelare.

    Om det är som du säger, att du inte är duktig som skådespelare - så är det jättebra om du kan erkänna det för dig själv och inför andra; det är inget att skämmas för... dt är en bra och viktig insikt, om det nu stämmer. Prata med dina lärare; fråga vad de tycker.

    Skulle det vara så att skådespeleri är inte din starkaste sida, kan du ändå ha stor nytta av att ha gått "teater" på gymnasiet. För det första, så läser du ju massvis med allmänna ämnen, som matte-svenska-engelska mm och m.fl... det vet du ju själv att du gör och du kan försöka förändra din studieplan så att du läser mer av de allmänna ämnen eller språk, i stället för fler teater-kurser (prata med SYV på din skola om det).
    Alla människor är inte duktiga på skådespeleri är det är helt OK. Det är en viktig insikt. Dina starka sidor ligger i så fall inom ngt. annat. Du kanske kan bli en mycket duktig administratör inom kultur-sektorn; eller blir ngt. helt annat - ej jobba inom teater eller "kultur", över huvudet taget. Och det är helt OK.
    Alla som går teater-inriktning på ES på gymnasiet blir ju inte skådespelare; de flesta blir faktiskt inte det. Du kan bli "vad som helst annat"; det finns ca 8.000 olika yrken. Hur skulle det se ut om alla blev skådespelare? Vem skulle köra bussar eller ta hand om barnen på förskolorna?
    Du kanske kan bli manusförfattare? eller förskollärare? Inom många olika yrken kan man ha mycket nytta av personliga erfarenheter av att ha spelat teater (även om man inte var en duktig skådespelare, om så nu är fallet med dig...).
    Det är minst lika viktigt att ha konstaterat vad man Inte är duktig på. Det finns så mycket annat, förutom teater i livet och i yrkeslivet...

    Du kan /får/ söka om till årskurs 1 på gymnasiet till hösten 2019, det är inte för sent. Du söker i omvalsperioden och konkurrerar om plats med dina grundskolebetyg. Det är inte alls farligt att göra... det är OK att tacka Nej till erbjuden plats och stanna på din nuvarande utbildning.

    Om du stannar på din nuvarande utbildning, kan du fråga din handledare för Gymnasiearbete, som är obligatorisk kurs i årskurs 3, om du kan skriva GA med temat "Yrken inom teater, om man inte vill eller kan bli en skålespelare..." - eller "Stödfuktionen inom teater" - alltså hitta alla de olika arbetsuppgifter som finns inom teater, som inte är skådespelare och/eller identifiera Andra yrken, som ex. lärare och förskollärare (.. finns det fler? vilka?...) där man har nytta av skådespelar-erfarenhet.

    Jag tycker du borde kunna fortsätta på din utbildning, även om det stämmer att du inte är duktig inom skådespeleri. Mål med gymnasiestudier är att lära sig så mycket som möjligt inom alla kurser man läser  få ut Examensbevis. Sedan kan man studera vidare inom "vad för något som helst", behöver inte alls vara inom teater... eller jobba med vad som helst.

    Se gärna - Gymnasiekompetensyrken - det är yrken man kan jobba inom utan att ha någon eftergymnasial utbilnidng och när man på gymnasiet ej har lärt sig ngt. specifikt yrke, det är alltså "allmänna kunskaper och färdigheter" som räcker för att kunna få jobb;

    Fritidsledare - kräver en folkhögskoleutbildning på Eftergymnasial nivå; det finns också många yrkeshögskoleutbildningar som du kan bli behörig till med examensbevis från ES. Men yrkeshögskola kan ta in även obehöriga, så kika gärna på www.yhguiden.se och tänk på att du kan söka många olika yh, även om du inte är behörig, och kan faktiskt också komma in.