Rebecka
    Hej!
    Jag tog studenten för ungefär en månad sen och fick godkänt i alla ämnen. Trots det undrar jag om det finns möjlighet att gå om trean? Detta på grund av att jag fick väldigt bra betyg i ettan och tvåan men på grund av att jag har mått psykiskt dåligt har jag legat efter i skolan och haft väldigt mycket rester i hela trean. Jag hade ett möte med rektorn, min mentor, syven, elevhälsan där vi pratade om att eventuellt gå om trean. Men sedan gjorde jag alla mina rester de sista veckorna, så det blev inte aktuellt att gå om. Ändå undrar jag om det finns någon möjlighet att göra det?

    Jag har läst på lite om att gå om trots att man har godkända betyg och vad jag förstår så går detta inte i vanliga fall. Däremot har jag läst att rektorn kan besluta att man får göra det om det finns särskilda skäl till det. Vad räknas som särskilda skäl? Jag har nämligen haft en kompis i min klass som har behandlat mig väldigt dåligt och ibland till och med slagit mig. Tror du att det skulle kunna räknas som ett giltigt skäl?

    Om inte, finns det något annat sätt att läsa upp sina betyg, trots att det är godkända? Hur fungerar komvux, folkhögskola, prövningar?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Rebecka!

    Det låter som ett tufft tredje år för dig i gymnasiet, så riktigt bra jobbat att du ändå klarade av alla ämnen!

    Eftersom att du hade kontakt med skolan och tidigare diskuterade att läsa ett tredje år, är nog det bästa är att kontakta din gamla skola och fråga skolan direkt. De kan även ta beslut om det anses som ett särskilt skäl, det är tyvärr inget som jag kan svara på om det kan gälla dig. Det kan även variera från skola till skola om möjligheten för ett tredje år finns, att du har godkända betyg kan förmodligen försvåra för dig att läsa ett tredje år.

    Du kan kontakta komvux i din hemkommun för att få läsa kurserna och på så vis höja ditt meritvärde. Dock brukar inte komvux godkänna detta om du har E i kurserna.

    Däremot kan du göra prövningar i ämnen, läs mer här>>

    Om du redan nu vet vad du vill studera eller göra efter studenten? Då kan det vara värt att undersöka om du behöver högre betyg? Kanske det kan vara så att dina betyg ändå kan räcka för en utbildningen som du i så fall önskar läsa.

    Studera.se utbildningar på högskola och universitet.
    YrkeshögskoleGuiden.se - yrkeshögskoleutbildningar.

    Hälsningar
    Melina, SYV