Julia

    Hej! Som det ser ut idag rider jag i Landslaget och satar på de stora tävlingarna. Detta kommer jag nog att fortsätta med ett tag till om det går som planerat. För att kunna vara på topp krävs det även att jag håller igång och tävlar. När vi är iväg så kan det ta upp det 1,5 vecka innan vi kommer hem igen (vi kanske är i väg på sådana tävlingar typ 4 gånger per läsår). På gymnasiet hamnar man ganska mycket efter på 1,5 vecka. Jag undrar därför om det finns något gymnasium som tillämpar sig för någon som tävlar och tränar på hög nivå. Kankse typ en skola där det finns bra alternativ eller som respekterar min satsningen bättre när jag är iväg och tävlar? Jag har redan tittat på NIU och RIG och är intresserad av att gå vanligt gymnasium med RIG i nuläget. Jag är även funderat på att plugga på distans men tror inte det passar. Om man skulle välja ett idrottsgymnasium skulle det ge mig bättre förmåner för min satsning eller finns det som sagt något annat bättre alternativ? Mvh Julia

    • SYV-besökare : Vilken utibldning: program och inriktning på gymnasiet vill du läsa+ i vilken del av Sverige (län, stad)?
    • : Jag funderar på att läsa vidare till läkare så naturvetenskap är nog det som passar bäst man hade även kunnat tänka mig Ekonomi. Helst inom Halland, själv bor jag i Falkenberg:)
    • SYV-besökare :

      Läkarprogrammet kräver den behörighet som ges på Naturvet.inriktning Naturvetenskap, så det är i så fall den utbildning du behöver gå på gymnasiet om du ej planerar komplettera efter gymnasiet. På ekonomiprogrammet blir du inte behörig till läkarutbildningen.

    • SYV-besökare : Går du årskurs 9 eller 8 nu?
    • Anna : Det är skillnad på ridsport, hoppning och dressyr. vilken av de /eller vilka/ grenar satsar du på? kanske alla? Men det är i alla fall fler NIU inom ridsport än i hoppning och derssyr.
    • : Jag går i årskurs 9 och satsar på Fälttävlan:)
    • Milla : Som icke-expert på hästsport, vet jag faktiskt inte vart "fälttävlan" hör till: om det är Ridsport eller Hopp eller Dressyr... Har du fått hjälp av din specialidrottsförbund? Prata annars med din idrottslärare på gymnasiet.
    • Milla : till NIU måste man söka tidigt; kan vara sista dag 1 nov... alltså imorgon. Har du inte fått info om att söka till NIU från din SYV på din grundskola eller från ditt specialidrottsförbund?
    • :

      Haha, förlåt! Nej det har jag inte:)

    • :

      Jo, men jag tycker inte att det har varit något intressent med just NIU för min del. Jag undrade mer vad det fanns för andra alternitiv och om man kunde få samma ledighet på andra skolor också

    • Milla : Att "få ledighet" kan man ju (enligt rektors beslut) men sedan får du ju själv läsa ikapp det du har missat. Fråga gärna på den skolan där du vill gå om de kommer ge dig enskild handledning och hjälpa dig läsa ikapp mer än bara ge dig listan på det du har missat (vilka kapitel du på egen hand ska läsa in).... . Det rektorn kan göra annars är att ansöka om förlängd studiegång för dig - lägga upp dina studier på fyra år. I så fall skulle du kunna läsa färre kurser per läsår och uppnå examensbevis på fyra år.
    • : Det låter som en bra ide! Tack så hemskt mycket för svaren!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Julia,

    du nämner distans men skriver att du inte tror det passar. Vill i alla fall ge dig länk till Korrespondensgymnasiet, som erbjuder distans men med endast några få högskoleförberedande program, ej yrkesprogram.

    Det är bra att du känner till RIG och NIU. Det är idrottsutbildningar i kombination med gymnasiestudier; utbildning där kan även förläggas - i vissa fall - på fyra år, i stället; så man hinner träna och tävla men även hinner få ihop till examensbevis.

    Du skriver om att "respektera" att du är iväg och tävlar; och en vanlig skola utan RIG eller NIU kan låta dig missa 1,5 vecka, givetvis (så blir det inte skolk då, och du blir inte av med studiebidraget från CSN i alla fall... så det är ju bra i sig...) men att anpassa undervisning så att du ska kunna få enskild handledning för den tiden du missade eller att proven förläggs på de dagar när du kan delta - tror jag tyvärr inte på; de resurser finns inte på skolorna.

    Jag tror mer på RIG eller NIU utbildning. Du måste bli uttagen till en sådan utbildning, alltså - av ditt specialidrottsförbund. Sedan söker du till det "vanliga programmet" på samma skola i vanlig ordning och konkurrerar om plats med dina betyg från Slutbetyget från grundskolan.

    Lista på svenska gymnasieskolor som erbjuder Ridsport NIU: gymnasieguiden.se/gymnasium?NIU:ridsport

    Lista på svenska gymnasieskolor som erbjuder Ridsport RIG: gav tyvärr "noll" träffar; så jag tror inte det finns... . I alla fall inte inom just Ridsport.

    Och så erbjuder Segra >> NIU: hoppning eller dressyr.
    I Halland hittade jag 2 gymnasieskolor med NIU: ridsport.

    • :

      Tack så jättemycket för svaret! När jag läste om gymnasieskolan här i falkenberg stog det att de erbjöd att man kunde välja idrott som sitt egan val (det är väl vad RIG innebär?)

    • :

      Fast de hade inte specifikt för ridsport utan man fick isåfall välja att man höll på med övrig sport utöver de sporter de erbjöd

    • Milla : RIG är riksidrottsgymnasiet - det är en väldigt speciell utbildning; inom hästsport verkar den inte erbjudas...
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    du skriver om att du vill gå på Falkenbergs-gymnasieskola - har du varit i kontakt med den skolan och frågat om hur anpassningar för dig kan se ut?

    Det är Naturvet.programmets inriktning Naturvetenskap du behöver läsa för att direkt på gymnasiet, utan kompletteringar efter gymnasiet, kunna bli behörig till läkarprogrammet (därför att du måste få godkända betyg även i Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4). Helst behöver du även kurser för meritpoäng, detta för att endast alla A betyg i alla vanliga kurser brukar ej räcka, utan man måste även ha A betyg (eller som lägst B kanske  också kan gå med lite tur) i kurser som ger meritpoäng: moderna språk 3 och 4, Engelska 7 och/eller högre kurser i matematik, alltså matte 5 eller matte specialisering).
    Det är tufft att läsa på NA/natur-inriktning och sikta på alla A-betyg + även läsa kurser för meritpoäng >; och ska du, dessutom tävla på elitnivå - vet jag inte om det kommer att gå... det kan bli för mycket. Det är viktigt att tänka på sin hälsa och inte "bränna ut" sig.

    Hänvisning&Lästips: Gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Studie- och yrkesvägledare