Alexandra
    Jag har läst om studiemotiverande folkhögskolekurser och tror att det skulle kunna vara något för mig. Men det verkar vara för de som varken har gymnasieexamen eller grundläggande behörighet till högskola. Jag har båda. Får jag inte gå den kursen då? Även fast jag gick ut gymnasiet med godkända betyg så är jag väldigt dålig på att plugga. Jag behövde aldrig, memorerade bara det viktigaste inför prov istället för att faktiskt lära mig något. Jag vill bli något men har aldrig haft några mål eller någon riktning i livet. Skulle en studiemotiverande kurs kunna hjälpa med det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,
    det är Arbetsförmedlingen och Socialtjänsten som brukar köpa platser på motivations-kurser på folkhögskolorna och "placerar" sedan de arbetslösa och/eller personer som uppbär försörjningsstöd på de platserna.
    Det verkar inte vara möjligt att göra ansökan till de kurserna, utan man blir, som sagt, "placerad" av AF ellr Soc.
    Du får gärna Kontakta folkhögskola.nu Box 112 15, 100 61 Stockholm
    E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50 och fråga om man kan söka till de kurserna.
    *****
    Kika annars gärna på Gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik