Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    yrkesutbildning för vuxna finns inom Komvux, kommunal vuxenutbildning, inom Yrkeshögskolan (se t.ex YH VVS-tekniker i Göteborg>> ), Arbetsförmedlingen kan skapa den som arbetsmarknadsutbildning /eller köpa plats på en befintlig utbildning för en arbetssökande person/ eller så kan man prova ordna en plats som Vuxenlärling, "gå i lära" hos en verksam "rörmokare".

    Yrken inom "rörmokeri" är flera: t.ex Rörläggare>> , Isolerare>>, VVS-montör>> och  Industrirörmontör>>

    Även Fastighetsskötare>> kan periodvis behöva utföra liknande arbetsuppgifter.

    Mina råd är följande:

    - om personen är arbetssökande, fråga på Arbetsförmedlingen om AF kan ordna plats på utbildningen eller praktikplats/lärlingplats /som vuxenlärling/;

    - fråga på Komvux i den kommunen där personen är folkbokförd /eller se på kommunens hemsida om lämplig utbildning finns att söka på komvux/;

    - se på www.yhguiden.se - vilka yrkeshögskoleutbildnignar som kanske kan vara av intresse och tänk på att man även som obehörig kan komma in. Det finns just nu "restplatser" på ca 130 YH och där finns det i så fall extrabra chans att komma in, se här>>

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    Ha en fortsatt trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Se också på http://www.framtid.se/yrke/sprinklermontor där det berättas om Företagsutbildning (för att det ej finns utb på gymnasieskolan till just Sprinklermontör). Vill man inte bli just Sprinklermontör, kan man kanske ordna företagsutbildning inom ett annat VVS-yrke, får vi hoppas.