SYV-besökare
    Hej! Jag har hört från en kollega att en 8-års regeln är borta. Stämmer det? Jag menar att man ej kan ta in kurser som är äldre än 8 år in i ett Slutbetyg? tacksam för ett snabbt svar!
    Vänligen
    SYV :)

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej!

    Tack för din fråga om 8 års regeln vid utfärdandet av slutbetyg.

    Åttaårsregeln innebär ett betyg som har satts mer än åtta år före slutbetyget utfärdas bara får tas in i slutbetyget om rektorn på grund av särskilda skäl medger det.

    Slutbetyg ska endast utfärdas i undantagsfall, nämligen om ett eller flera betyg inte kan omvandlas enligt motsvarandelistan eller om det skulle vara till nackdel för eleven att betyget omvandlas. Det är alltså upp till rektor att besluta om ifall det finns särskilda skäl för att flera kurser ska ingå i slutbetyget.

    Hänvisning:
    4 kap. 9 § förordning om kommunal vuxenutbildning (2002:1012)

    Länkar:
    Förordningen om vuxenutbildning: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Forordning-20021012-om-komm_sfs-2002-1012/#K4
    Skolverkets webbplats om slutbetyg:https://www.skolverket.se/skolutveckling/studie-och-yrkesvagledning/val-och-vagledning/komvuxgy/slutbetyg-1.234395

    Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss på Skolverkets upplysningstjänst på 08-527 332 00.

    Med vänlig hälsning

    Studie- och yrkesvägledare

    P.S: mitt svar är baserat på epost-svar från Skolverkets upplysningstjänst /från 24 mars 2017/