Riham
    1. Jag undrar ifall min studieplan får ha med gamla betyg? Jag läste innan på ett nationellt sam-sam program och bytte sedan till yrkesprogrammet vård och omsorg, men behöll ett betyg i engelska som är från 2011 på mitt första år, sedan gick jag om första året på nya programmet och mina nya tillagda kurser betygsattes f.om 2012

    2. sen så undrar jag också att om man får ett examensbevis om man inte har exakt har 2500 poäng eller är de ett studiebevis jag få istället? Vad exakt måste jag ha för att få gymnasieexamen? om jag läser upp på komvux, hur ser min examen sedan ut om kurserna inte är i samma dokument?

    3. Om jag vill läsa en yrkesutbildning på lernia, hur visar jag att jag är behörig till de behörigheterna jag måste ha? Är de genom ett studiebevis eller måste jag ha en gymnasieexamen? Om jag inte är fullt behörig till att söka yrkesutbildningen än och behöver mer tid, vad ska jag göra då?

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Riham!

    Satta betyg gäller (varje betyg för sig) men vad det gäller att sätta ihop dem i t.ex Slutbetyg eller i Examensbevis - så finns det vissa regler. Reglerna är mycket krångliga och ibland kan rektor bevilja undantag också.

    Därför råder jag dig ta dina betyg till komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd). Tillsammans med Studie- & yrkesvägledare på komvux kan ni göra Studieplanering.

    Du nämner Yrkesutbildning på Lernia och jag gissar på att det antingen Arbetsförmedlingen eller komvux som kommer att köpa plats på utbildningen, jag tror inte att du vill (eller ens får) själv betala för din utbildningsplats till Lernia direkt. Den som köper plats åt dig (det kan vara din arbetsgivare, AF eller komvux) bestämmer om du får plats eller inte.

    Om du av någon anledning är förhindrad från att träffa SYV på komvux - gör ansökan till alla de utbildningar som du är intresserad av och så får du svar om du är behörig eller ej och förhoppningsvis kommer du in. Om du inte kommer in, får du svar vad orsaken är att du inte kom in: det kan vara att du är OBEHÖRIG eller att det är PLATSBRIST och ibland blir kurserna inställda ocskså (kan t.ex bli så om det är för få sökande).

    Jag förstår att du vill ha svar på dina frågor och en utförligt förklaring om vad gäller i just din situation, men det är omöjligt att svara på när vi inte får veta

    1. vilken typ av utbildningsdokument du har fått?

    2. i vilken kommun du är folkbokförd?

    3. vad ditt mål är?

    4. hur länge du vill, eller kan studera?

    Svar på frågor ovan och alla (även små detaljer) kan spela stor roll. Jag kan inte gissa vad din situation är, för att risken är stor att du får fel svar i så fall.

    Jag hoppas mitt svar blir - på någor sätt - till hjälp för dig! Lycka till!

    L. :)

    Liselotte
    • : 1. jag har bara en individuell studieplan just nu som jag kommer ha tills jag får ett slutbetygsdokument eller gymnasieexamen
    • : 2. jag är folkbokförd i stockholms kommun
    • : 3. mitt mål är att gå en yrkesutbildning som apotekstekniker
    • : 4. jag förstod inte riktigt om du menar hur länge jag vill eller kan studera på gymnasiet/komvux eller studera vidare? För jag ska fortsätta nästa termin på komvux men det beror på vilken utbildning jag är behörig att söka till för då blir det undantag. Sedan om du menade studera vidare, så hade jag tänkt en yrkesutbildning som apotekstekniker i ungefär ett år. hoppas dessa svar hjälper så jag kan få utförligare svar.
    • Anna : jag skrivet ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    utbildning till apotekstekniker är en yrkeshögskoleutbildning och planerar att starta i Stockholm i januari 2017, se info här >>>

    I behörighet till den utbildningen ingår även arbetslivserfarenhet men som du kan läsa i avsnittet BEHÖRIGHET lite längre ner på sidan (till höger) - så kan man komma in även utan att man uppfyller alla behörighetskrav. Det heter att söka i "fri kvot". Det finns inga garantier på att komma in, men det finns en chans att komma in på en yrkeshögskola (även om man inte har alla betyg som krävs och andra meriter som krävs, t.ex arbetslivserfarenhet). Därför råder jag dig göra ansökan, även om du inte uppfyller allt som uppges i Behörighetskraven.

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Angående Studiebevis, Examensbevis eller ett annat dokument som du kan få på gymnasiet. Jag ser att du är 20 år, men jag vet inte om du läser på gymnasiet eller på komvux. Det är skillnad i reglerna, t.ex för Examensbevis från komvux räcker det med 2400 betygsatta poäng, men för Examensbevis från gymnasiet måste man ha 2500 betygsatta poäng.

    Läser du på komvux eller på gymnasiet?

    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Ett råd till dig: prata med Studie- och yrkesvägledare på den skolan (gymnasiet eller komvux) där du läser nu. Om du just nu inte läser någonstans, är det då Komvux i den kommunen där du är skriven (folkbokförd) som du vänder dig till. SYV kommer att titta på alla dina betyg och berätta för dig vilka betyg som fattas för att du ska uppfylla kraven för Examensbevis.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • : nu är det ju försent för mig o ansöka till utbildningen, men när kan jag göra det nästa gång då? Jag läser just nu på gymnasium och även en kurs på komvux, där jag kommer att fortsätta nästa termin med tilläggande kurser (matte A och svenska 3 bland annat), och jag är inte uppe i 2500 poäng än eftersom jag läser upp, men om jag blir det är jag då behörig till att söka eller måste jag vänta på ett examensbevis och vilka krav måste jag uppfylla för att få ett examensbevis på gymnasieskolan eller komvux?
    • Julia : Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Krav för examensbevis på gymnasiet och på komvux är olika.

    Det är lite lättare att uppfylla kraven för examensbevis på komvux (färre poäng krävs och lite mer fritt i vilka kurser som måste ingå).

    Du kan t.ex göra Planering av Examensbevis med SYV på komvux - då ser du vilka kurser som fattas.

    Det kan hända att du kan hinna få Slutbetyg från komvux. Sista dagen man kan få Slutbetyg är den 1 januari 2017. Efter det datumet är det endast Examensbevis som man kan ha. Möjlighet att få Slutbetyg kommer att upphöra. Därför tycker jag du bör prata med Studie- och yrkesvägledare på komvux där du läser nu och fråga om det finns en chans att du kan få Slutbetyg innan det här kalenderåret är slut, dvs innan 1 januari 2017.

    Söka till yrkeshögskola kan du göra även som obehörig. Yrkeshögskola kan ta in 20% obehöriga i varje klass. Finns ingen garanti på att få en studieplats på någon utbildning, men det finns en chans att kunna komma in på yrkeshögskola som obehörig. Därför tycker jag du bör söka - om du hittar en yrkeshögskoleutbildning som du är intresserad av. Sista ansökningsdag till olika yrkeshögskoleutbildningar är olika. Man kan ofta komplettera med betyg i några veckor efter sista ansökningsdagen. Men ibland kräver vissa YH att man har alla betyg färdiga sista ansökningsdagen. Det får man se på YH´s presentation - vad de kräver för just den här YH.

    Du frågar när du kan söka till Apotekstekniker nästa gång. Här>>> kan du se vilka planerade utbildninar till apotekstekniker som finns. I Stockholm startar utbildning i januari 2017 och sista ansökningsdag till den starten blir den 14 november 2016. Sedan startar Lernia i tre städer i augusti 2017. När sista ansökningsdag till de starter blir - är inte fastställt ännu men troligtvis den 15 april nästa år.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Du får - om du vill - visa våra svar till SYV på komvux och ni kan tillsammans (du och SYV på komvux) planera vidare i detalj - vad som behöver hända för att du ska kunna uppnå ditt mål, att bli Apotekstekniker>>

    Vänligen

    Julia Syv