Emma
    Hej!
    Jag vill börja med att säga att jag totalt brinner för läkaryrket och velat det hela livet sen jag var liten Jag älskar biologi och allt som handlar om kroppen. Men jag gillar även kemi och engelska (då jag vill plugga på engelska).

    Jag har några frågor angående hur det är att när man vill plugga till läkare utomlands (Polen) men även lite om komvux!

    1. Jag hade tänkt göra omprövningar på komvux, men hade velat börja på ett universitet nästan direkt efter gymnasiet, hinner man då göra proven innan dess (ex. under sommarlovet) eller måste man avvakta ett år för att göra omprövningarna? Hoppas ni förstår vad jag menar.

    2. Jag har alltid haft för mig att om man pluggar upp betygen på komvux, att man då har en mindre chans att komma in i ett universitet. Stämmer det? I så fall gäller det även när man ska pluggar utomlands, då jag verkligen vill plugga i Polen!

    Jag vet inte om detta är relevant men jag hade velat plugga upp matematiken, men även mindre ämnen så att meritvärdet stiger.
    Tack i för hand, hoppas jag inte var allt för otydlig!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    det brukar vara svårt att hitta någonstans att göra prövningar på sommaren. Detta för att lärarna och administratörer på skolorna har då semester. Om du hittar någonstans du kan göra prövning under sommaren, så är det jättebra men vår erfarenhet säger att från mitten på juni till mitten på augusti - så finns det inte någonstans att göra prövningar. Situationen kan ändras i framtiden, då flera komvux inför sommarkurser eller "sommartermin" och då finns det lärare på plats och kanske man i så fall ska kunna göra prövningar också.

    Angående det att det är svårare att komma in på en högskoleutbildning om man har pluggat upp sina betyg på komvux, så stämmer det ofta, men inte alltid - när man söker i Sverige. Hur det är i Polen, vet vi inte. Du kan fråga på den skola i Polen där du vill läsa. Det viktigaste alltid är att bli Behörig. Sedan hur höga betyg man behöver, kan variera. Är man inte behörig, kommer man inte in på Läkarutbildning. Att ha högre betyg är givetvis alltid bra, men det är ingen riktigt som vet hur höga betyg man ska behöva - för att det är "utbud och efterfrågan" som styr... antal platser och de sökande med de betyg som de har... och hur konkurrenssituationen kommer se ut till den skola i Polen där du vill läsa, vet vi inte idag. Det är ingen som vet det, faktiskt. Så satsa på att bli Behörig i första hand och försök få så höga betyg du kan.

    Lycka till!

    ANNA