Felicia

    Hej. Nu är det så att jag bestämt mig för att byta linje från åk 2 i natur till ekonomi åk1. Det betyder att jag kommer läsa om vissa ämnen jag redan läst. Jag undrar om mina betyg från matte 1c kommer att vara kvar och gällas eller om det tas bort och jag får nya betyg från matte 1b som jag då kommer att läsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    sätta betyg gäller tillsvidare. Det går att ha betyg i matte 1c i examensbeviset (i stället för matte 1b) men om du får ett nytt, högre, betyg - kommer det nya/högre betyget ingå i ditt examensbevis; detta för att i fall man har flera betyg i samma eller i motsvarande kurser, så är det det Högre betyget som gäller.

    Matematik 1c och 1b är "motsvarande kurser". b-spår mattekurser är mer inriktade på ekonomi medan c-spår inom matte är mer inriktat på naturvetenskap. De flesta elever tycker att det är något lättare att få högre betyg i b-spåret än i c-spåret. Det är därför ganska troligt att du får högre betyg i matte 1b än du får i 1c (om du inte får A-betyg i 1c... då går det ju inte att få högre! :).

    bästa hälsningar och lycka till med dina studier

    ANNA