a.

    Hej igen! Har en till fråga! Jag har skrivit högskoleprovet ett antal gånger och jag vet dessutom att det är mitt högsta resultat som gäller! Men har anmält mig till hp igen och kommer skriva igen för att Höja mitt resultat.Högskoleprovet vårens prov skrivs den 14 april och resultatet brukar man oftast få en månad efter högskoleprovet d.v.s i maj månad. Men min fråga är att du sa tidigare att man söker till ht nu i 15 mars och sista månad att söka är i 16 april d.v.s kommer inte mitt högskoleprovsresultat att gällas det jag skriver nu i våren ??? eller kommer det att göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    sista kompletteringsdag är 21 juni 2018. Alla betyg och resultat av högskoleprovet och andra meriter som blir kända t o m 21 juni - kommer med.
    Resultat av högskoleprovet som man skriver 14 april blir känt, precis som du själv skriver, i mitten av maj... det brukar vara ca 4 veckor efter HP-dagen som man får sitt resultat. Det är i alla fall långt innan sista kompletteringsdagen, som är den 21 juni. :)

    Det blir alltså som så att av alla dina giltiga HP-resultat, inklusive det resultatet som du får på HP den 14 april i år - så är det det HÖGSTA resultatet som kommer att gälla.

    Vänligen

    ANNA