Harish
    Hej!

    Om man skriver HP nu i April, kommer resultat då gälla inför ansökan till högskolan/universitet inför höstterminen? Med tanke på att sista anmälningsdag inför universitetet är den 15 April inför höstterminen och HP skrivs den 9 April, kommer då HP resultat att gälla för ansökan inför höstterminen? Det tar ju också ett par veckor för att man ska få HP resultatet och därför undrar jag om vårterminen HP resultat gäller inför ansökan till universitet/högskola under höstterminen? Om det är så i år, är det då så varje år? Även under 2017?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Harish!

    Du har rätt i att sista ansökninsdag är 15 april, men sista kompletteringsdag är 20 juni 2016. Det betyder att alla betyg satta och inskickade till Antagning.se innan 20 juni 2016 gäller. Detsamma gäller för resultat av högskoleprovet. Resultat blir känd innan 20 juni 2016. Det gäller till antagning till höstens utbildningar på högskola/universitet. För övrigt, är resultat av Högskoleprovet giltigt i fem år.

    Läs mer om högskoleprovet här >>

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte