Jessica

    Har ett dokument som är enstaka betyg dessa är mellan åren 1993-2011. Kan dessa betyg bli för gamla? 1830p Vill gärna läsa till kurator och har flertalet gånger sökt till socionom utb men ej kommit in. Har gjort HP två gånger men med för dåligt resultat. Jag skulle behöva komma in på betygsurvalen för att öka mina chanser hur blir jag behörig?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,

    kurator blir man med grundutbildning till Socionom, socionomprogrammet.
    Om du idag inte är behörig eller är osäker på om du är behörig eller inte  - ta alla dina gymnasiala betyg och gå prata med SYV på KomVUX i den kommunen där du är folkbokförd. SYV-en på komvux i din kommun är skyldig att undersöka frågan om du är behörig... och om inte - meddela dig vad det är som fattas.

    Om du kan tänka dig Liknande yrken och utbildningar - inte direkt kurator men "liknande" - kika på yrkeshögskoleutbildningar till Stödpedagog>>

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutb. finns på www.yhguiden.se - och det är eftergymnasiala utbildingar som ofta är kortare än högskoleutbildningar och leder mycket ofta "raka vägen" till jobb.

    Vänliga hälsningar

    Julia syv