Nina
    Hej! Mina betyg är som det gamla systemet dvs G VG MVG,
    Och jag ska göra en prövning (endast för att hamna i BII gruppen), så jag undrar kan jag göra prövningen i vilket änne som helst? Eftersom jag endast gör prövningen för att hamna i BII gruppen vill jag få det så lätt som möjligt

    Tex matematik C, är det samma som matematik 3c? Om jag gör prövning i 3c ändras mitt betyg i matematik c från gymnasiet ?

    Tack på förhand! Mvh Nina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nina,

    det är ändå bra om du får så högt betyg som möjligt på prövningen, för att få så högt meritvärde som möjligt i BII urvalsgruppen (för att ingen vet hur högt meritvärde som kommer - framöver - ge studieplats).

    För att få hamna i BII urvalet måste du genom nya betyg Höja ditt meritvärde /genom en komplettering/.
    På nivå 3 i matte finns numera två kurser matematik 3b och 3c.
    b-spår är mer inriktat på ekonomi
    och
    c-spår - på naturvetenskap.
    Om du inte har högsta betyg i matematik A sedan innan, kan du i så fall göra prövning i Matematik 1a i stället. Matematik 1a är den första och lättaste matte-kurs bland de nya gymnasiala kurser. Det betyget kommer "ersätta" ditt gamla betyg i Matematik A.
    ***
    För övrigt gäller; om du får samma eller lägre betyg i en motsvarande kurs, kommer inte ditt meritvärde att ändras och du kommer med det inte "hamna" i BII, kompletteringsgruppen.
    ***
    Du kan gott samråda med syv på komvux eller på prövningsenheten ang. vilken kurs du vinner mest på att göra prövning i.

    Vänligen
    ANNA

    • : Tack så mycket för svaret!
    • : Om jag förstod rätt kan jag göra prövning i antingen 3b eller 3c ifall jag vill ersätta mitt matematik C betyg?
    • Anna : "ersätta" betyget kan du på så sätt att inget ändras i ditt slutbetyg, men antagning.se borde räkna in betyget i matte 3 i stället för ditt gamla betyg i matematik C.
    • : Okej men både 3c OCH 3b motsvarar gamla matematik C va? :) det spelar alltså ingen roll om jag gör prövning i 3b eller 3c?
    • Anna :

      Du får gärna se i Tabellen för utbyteskomplettering; det stämmer att både matematik 3b och 3c är "en motsvarande kurs" - som motsvarar matematik C.
      Matematik 3b är mer inriktad på Ekonomi; Matematik 3c - mer inriktad på Naturvetenskap; de flesta tycker att 3b är lite enklare och därför lättare att få högre betyg i.

    • : Tack så mycket ! :D
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer