Fatima

    Hej, Jag har gamla gymnasiebetyg och planerar att höja upp de genom prövningar. Dock finns vissa kurser inte mer och vissa kurser vet jag att jag inte är duktig på och därför komma låta vara. Jag kommer att göra högskoleprovet också. Jag har redan läst 2650 i gymnasiet. Om jag höjer upp alla ämnen jag kan höja så kommer jag fortfarande inte kunna få 21p (som jag satsar mot). Ska jag läsa mer kurser i komvux eller hur ska jag göra? Kan jag ta bort kurser som inte längre ges ut?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima!
    har du ett Slutbetyg från gymnasiet (eller Slutbetyg från Komvux) och från vilket år är ditt slutbetyg?
    Från Slutbetyget kan du inte ta bort några kurser. Nya kurser som inte ingår i ditt slutbetyg kan höja väldigt-vänligt lite, för de gamla kurser som ingår i slutbetyget räknas ändå med - med de lägre betyg som du har i dem. Att läsa ett mycket stort antal nya kurser och få högsta betyget i dem alla (A) känns inte som en framkomlig väg. Förutom att det kommer ta flera år, så är det inte alls säkert att du får plats på kurserna på komvux heller.
    Högskoleprovet är din bästa chans, tycker jag.
    Vänligen
    Julia