Anders

    Hej, om man har läst Datorkunskap med betyg VG i det gamla systemet och Datorteknik 1a med betyg B i det nya systemet, kan båda ingå i ett slutbetyg?

    • Julia : VI STÄLLER FRÅGAN TILL EN SAKKUNNIG OCH ÅTERKOMMER NÄR VI FÅR SVAR.
    • Ludmila : Fick nu svar från en sakkunnig: med stöd i https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/meritvardering/tabeller-for-utbyteskomplettering/ så svarar den sakkunnige att hon tror att de kurserna borde kunna ingå båda 2 i samma slutbetyg. ... Min kommentar: oavsett vad vi eller någon annan säger till dig, så är det beslut som du får från Komvux i den kommunen som gäller. det kan finnas detaljer i ditt fall (t.ex att kursen/betyget är mer än 8 år gammalt) som gör att kursen inta kan ingå i ett slutbetyg, eller att du, över huvudet taget, inte får läsa mot ett Slutbetyg utan måste läsa mot examensbevis; Att läsa mot ett Slutbetyg är, i sig, ett Undantag som kan beviljas av Rektorn på komvux.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    det är mycket omständigt/komplicerat med ett Slutbetyg bl.a finns det en 8-års regeln som säger att betyg som är äldre än 8 år får ej ingå i ett slutbetyg. Det är annars ytterst upp till Rektor på komvux att fatta beslut. Om rektorn anser att kurserna till övervägande del överlappar varandra, då bestämmer hen att de ej får samtidigt ingå i samma betygsdokument.
    Jag föreslår att du tar den frågan med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Vänligen
    Julia

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    vi fick nu svar från Skolverket, som lyder:

    Inom kommunal vuxenutbildning kan inte kurser som till övervägande del har samma kunskapsinnehåll ingå tillsammans i ett slutbetyg Det är rektor som avgör vilka kurser som anses ha samma kunskapsinnehåll till övervägande del. För den som har flera betyg på samma eller jämförbara kurser ska det högsta betyget tas med i slutbetyget. Det finns inte något förbud mot att ha med någon av dessa kurser i ett slutbetyg. Du kan läsa mer om detta på webbplatsen, se länken nedan.

    Källa:
    Slutbetyg från vuxenutbildningen: https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare/info-om-skolformerna/vuxenutbildning-och-motsvarande