fabbe
    Hej. Jag har ett avgångsbetyg från gymnasiet (1985). Min fråga rör Samhällskunskap. I avgångsbetyget står det att jag har haft Samhällskunskap, men det anges inte vilken nivå. Jag har fullständiga betyg från 3-årig Naturvetenskaplig linje. Nu undrar jag vilken nivå har jag betyg i när det gäller Samhällskunskap?

    Jag undrar för att en utbildning jag nu vill söka till har som särskilt krav Samhällskunskap 2.
    Tack.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fabbe,

    om du i ditt Avgångsbetyg har lägst betyg 3 från en kurs med kod 54800 som lästes under minst 2 år, då har du formell behörighet vad gäller "motsvarande Samhällskunskap 2". I annat fall har du inte den behörigheten.
    Du får gärna ta med ditt Avgångsbetyg till SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Även om du skulle ha formell behörighet, så tycker jag det kan vara bra att fräscha upp kunskaper - och kursen Samhällskunskap 2 läses på heltid på 5 veckor.

    Vänligen
    Julia syv

    • :

      Ja, jag har precis den koden på den kursen och har läst den i totalt 4 terminer. Min vuxenutbildning i den kommunen jag bor säger samma sak att jag redan har betyg i Samhällskunskap 2 och jag får därf

      ör inte läsa den kursen igen... trots att jag själv tycker betyget är väl gammalt. Tack för hjälpen.

    • Julia : Om du vill läsa samhällskunskap på komvux, kan det kanske bli svårt att klara godkänt betyg i samhällskunskap 2, om du ej först läser samhällskunskap 1b. Detta pga mycket har förändrats i samhället sedan du fick ditt betyg 1985. Att komvux ej tycker du ska läsa samhällskunskap är mest av ekonomiska anledningar (det är dyrt att ge platser för dem som kan klara sig utan studierna, tycker komvux). Det är annars inte självaste "faktakunskaper" i första hand - inom samhällskunskap - som man är "ute efter" när man kräver behörighet "samhälle2" utan att man är "i princip kapabel att ta till sig det som ingår i högskoleutbildningar", att man har teoretisk "kunskapsbas" och förmåga att lära sig komplicerade saker inom begränsad tid, så att säga.