magnus
    Hej jag är 17 år gammal och går andra året i gymansiet i ekonomi och det är så att det går dåligt på matte för mig jag fick inte godkänt i matte 1 och jag undrar
    vad händer om jag misslyckas med att klara matte 1?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Magnus,
    utan godkänt betyg i matematik 1 kan man tyvärr inte få ut Examensbevis. Med F i matte 1 får man studiebevis.
    Studiebevis ger inte behörighet till högskolestudier.
    Man kan alltså inte komma in på högskoleutbildningar utan godkänt betyg i Matematik 1.
    Lösningen kan i vissa fall bli att Efter gymnasiet, på komvux, klara matematik 1a, som är en lite-lite lättare kurs än matematik 1b... och på så sätt kunna ta ut examensbevis från Komvux.
    ***
    Om eleven har stora svårigheter med matten, kan det i vissa fall handla om Dyskalkyli - det är speciallärare som kan göra test ... och skulle det visa sig att eleven har diskalkyli, har eleven rätt till extramycket hjälp: kanske t o m kan få individuellt undervisning med speciallärare.