Elev
    Jag har råkat ta kurdiska (modersmål) som individuellt val, när jag egentligen ville ha det som utökat program. Kan jag ändra det?
    Går första året på gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Dany!
    "Utökat" kan man ha enbart om man totalt under 3 år på gymnasiet läser mer än 2500 poäng. De överstigande poängen (utöver 2500 poäng) blir då U-kurser ("utökade kurser").
    Att läsa utökade kurser är inte en rättighet utan man ansöker och rektor fattar beslut. Det är ett undantag.
    På vissa skolor sägs det från början att man inte låter eleverna läsa utökade kurser.
    På andra skolor görs det individuella bedömningar - i fall det finns resurser på skolan och om eleven orkar läsa på mer än heltid (för att det är just det det blir - studier på mer än 100 % av studietakt).

    Allt som oftast fattas beslut om möjlighet att läsa utökade kurser som tidigast i början av åk2, då det redan syns resultat av åk1 (hur eleven orkade med sina ordinarie studier). Elever som får F betyg eller är borta från skolan mycket får, som regel, inte läsa utökat. Man måste orka och hinna med sina "vanliga kurser" först och främst.

    Sammanfattning:
    det är bara din skola som kan svara på frågan om du får läsa en utökad kurs.
    Troligtvis får du svar att det ännu för tidigt att ta upp den frågan, utan du måste vänta i några månader i alla fall... eller så kan du få svar att det på din skola inte läses några utökade kurser över huvudet taget.
    Det är rektor på ditt program som fattar beslut. Fråga SYV eller mentor/klasslärare. Eller så kan du fråga rektor på ditt program direkt. Du kan t.ex. skicka mail till rektor.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Återkom och berätta hur det gick, vad du fick för svar!
    Vi på Fråga SYV håller tummarna för dig!
    ANNA