Saga SYV

    Hej Simon,

    Det kan gå att bli på HA behörig till en högskoleutbildning som leder till yrket Fastighetsmäklare - men det kan inte garanteras.
    Så här ligger det till: du kommer att, förutom Grundläggande behörighet, även behöva godkända betyg i Matematik 3 och i Samhällskunskap 1b/ eller i två mindre kurser i Samhällskunskap 1a1+1a2.

    Kurser för Grundläggande behörighet har man rätt att läsa, men inte matte 2 och 3 och inte Samhällskunskap 1a2. Och godkända betyg i de kurser kommer du att behöva. Det är, å andra sidan, inte förbjudet för din skola att ge dig möjlighet att läsa de kurserna.

    Matte 2a, t.ex är det mycket vanligt att elever på yrkesprogrammen läser.
    ***

    Matte 3 läses som obligatorisk kurs endast på Naturvet.programmet, på Teknik och på inriktningen "ekonomi" på Ekonomiprogrammet. På alla andra program och på inriktningen "juridik" på Ekonomiprogrammet är det en kurs som FÅR LÄSAS, om skola finner det möjligt att erbjuda den kursen.

    Jag hoppas du genom mitt svar fick svar på din fråga. Återkom annars igen.

    Mvh

    S.