Mekke
    Hej, jag går på barm&fritidsprogrammet åk2 men har märkt att jag är intresserad utav vård&omsorgsprogrammet. Kan jag byta till VO utan att börja om från ettan? Alltså vill jag börja VO från åk2 och ifall jag behöver läsa till de ämnen som fattas från åk1 så kan jag göra de som extra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mekke,

    jag tror tyvärr inte det är möjligt att göra så som du önskar. Du får givetvis fråga rektorer på VO-programmen, men vår erfarenhet är att det händer i princip aldrig att någon rektor skulle ta in en elev som inte har godkända betyg i kurser från åk1 på VO in i åk2 på VO. Exempelvis: hela klassen ska läsa Vård- och omsorgsarbete 2 och du kommer in som inte har läsa Vård- och omsorgsarbete 1; du har inte de kunskaper som krävs och du ska "på någon sätt" läsa det som de läste förra året + samtidigt det de läser det här året... det fungerar, tyvärr, inte praktiskt sett; att du är beredd att läsa till de ämnen som fattas från åk1 och kan tänka dig göra det som "extra", är bra. Motivationen du har och viljan och kreativa förslag är bra!
    Dock i detta fallet - när och hur du ska läsa som "extra"; har du tänkt dig kvällstid? Helgerna? Och ska du göra det helt på egen hand?
    För att om du behöver handledning av lärarna, så vill lärarna ha extra-betalt för det; men vissa lärare skulle svara att de redan har så mycket att göra med de "vanliga elever" att de ej har tid att handleda någon extra-elev.
    Rektor är ansvarig.
    Fråga rektorer på VO.
    Vår erfarenhet är att i din nuvarande situation - det som kanske kan funka på bästa sättet är följande:
    om du får godkända betyg från åk2 nu till sommaren på Barn- och fritidsprogrammet och Har sökt (under omvalsperioden blir det nu för dig) - till VO till åk1 och kommer in; då kan du när du är Antagen till VO visa upp dina godkända betyg från åk1 och 2 på BF, Barn- och fritidsprogrammet, och fråga om det vore möjligt att rektor fattade beslut om Individuellt anpassat program och på något sätt gjort ett schema för dig så att du skulle läsa vissa kurser med åk1, andra kurser med åk2... svårt att på förhand veta om det skulle gå ... men vi har erfarenhet av att det görs på vissa skolor ibland, om eleven har tur och schemat "går ihop".
    *************************

    Ännu ett förslag är att du funderar över följande: om du t.ex vill på sikt till barnsjuksköterska >>, så kanske du kan ta examen från BF, söka sedan till Sjuksköterskeprogrammet på högskolenivå och sedan bli specialistsjuksköterska/barnsjuksköterska eller barnmorska.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    ang. läsa på komvux efter gymnasiet
    Komvux prioriterar "personer med kort tidigare utbildningsbakgrund", vilket de måste göra pga det står så i Vuxenutbildningsförordningen. I praktiken betyder det att ju mindre utbildning sedan innan som man har, desto snabbare och lättare kommer man in på komvux.
    Komvux har begränsade resurser.De sökande som sedan innan endast har Grundskolekompetens kommer in först; sedan de som påbörjade gymnasiala studier men ej avslutade dem; och de som har Examensbevis från gymnasiet - tas i i tredje hand... dvs de har mindre möjlighet att komma in och Speciellt på YRKESUTBILDNINGAR.
    Och så är det olika i olika kommuner och olika även i samma kommun från ett år till nästa... pga politiker kan plötsligt bestämma att ge extrapengar till komvux just i år - och då öppnas det fler platser och så kommer du in, eller så ger dem inte fler pengar till komvux i just din kommun - och då kommer du inte in. Det är rätt slumpmässigt - man ska ha tur, för att med Examensbevis komma in på yrkesutbildning på komvux.
    Tanken är då följande:
    säg att du har examensbevis från BF och då kan du få jobb som barnskötare på dagis; att du exempelvis inte vill jobba som barnskötare, spelar då mindre roll, jämfört med att det finns sökande till samma yrkesutbildning på komvux (Undersköterske-utbildningen) som inte har ngt. yrke, som inte har läst på gymnasiet, som kanske knappt är färdigt med grundskolan och om komvux inte ger dem utbildning, har de ingen möjlighet att få jobb, över huvudet taget.
    När man måste prioritera, när det är så att alla ej kan få utbildningsplats, prioriterar Komvux de mest "kortutbildade". Och du med "gymnasiekompetens" har små chanser att komma in.
    Med det sagt, så måste jag också lägga till att det finns exempel när folk kommer in på komvux, när de egentligen hade extremt små chanser att komma in - man kan faktiskt också ha tur! Vi kan hålla tummarna för att du kommer att få tur!

    För att bli läkare, behöver man inte läsa till sjuksköterska och/eller till undersköterska. För att bli läkare måste man se till att bli behörig till läkarprogrammet och att få mycket höga betyg eller mycket högt resultat på högskoleprovet.

    För att bli sjuksköterska, behöver man inte läsa till undersköterska, utan man behöver se till att man blir behörig till sjuksköterskeprogrammet och att man har tillräckligt höga betyg eller tillräckligt högt resultat på högskoleprovet för att vinna i konkurrensen om utbildningsplats.

    För att bli undersköterska behöver man inte ha någon specifik utbildning; det är arbetsgivare som bestämmer vem som kan få jobba som undersköterska.

    Läkare och sjuksköterska är i Sverige LEGITIMATIONSYRKEN >>>, legitimation från Socialstyrelsen krävs.

    Men undersköterska - är inte det. Det är arbetsgivaren som bestämmer vad en undersköterska måste kunna. Det finns exempel när folk får jobb som undersköterska utan någon som helst vård-utbildning. Det kan därför inte uteslutas att du med betyg från BF-programmet kan få jobb som undersköterska >>>.

    • : Hej Anna tack för ditt fina svar, de kommer vara till stor hjälp. Men kan man inte göra så att man läser ut BF-programmet och därefter läster vidare i komvux eller något annat där man kan bli undersköterska? Jag funderar på att bli sjuksköterska och sedan plugga upp till läkare ifall jag kan det (inte något med barn)?
    • Anna : Att bli läkare i Sverige kan man endast genom Läkarprogrammet. Det hjälper inte att läsa till Sjuksköterska om man vill bli läkare. Du kan efter BF söka komplettera på komvux och söka både till sjuksköterska och till läkare.