Ella

    Hej! Mitt namn är Ella och jag har precis börjat på gymnasiet, alltsååk 1. Just nu så funderar jag över om jag har valt rätt skola, men jag är helt säker på mitt program. Jag går i samhällsvetenskapsprogrammet inriktning beteende (dock så går alla i åk 1 samma kurser men i åk 2 så börjar man läsa sin inriktning).

    Första dagen i skolan så sa rektorn till alla att de sällan låter elever byta klass, förutom om man har en väldigt bra anledning och efter minst 3 veckors tid i klassen. Självklart så vill jag ge Hvitfeldtska en chans och klassen, så därför undrar jag om det istället går att byta skola efter att jag har gått klart den första terminen? Kommer det isåfall påverka mina betyg för åk 1/går det ens att komma in i en annan skola då (alltså byta skola)? Jag funderar på Donner Gymnasiet om jag vill byta skola. Jag har nämligen hört att man ska byta så tidigt som möjligt, men som sagt så kanske (hoppas jag!) så visar det sig att jag får några kompisar och att jag gillar min klass (iaf tycker alla är ok) + känner mig trygg. /MVH Ella

    PS: Har bara gått i en vecka.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    ang. möjlighet att byta skola - så beror det på... Plats /ledig plats/ måste finnas på den skolan dit du vill byta; och finns det ingen ledig plats, då går det ju inte. Men även om ledig plats finns, kan rektor på den nya skolan ändå säga:- Nej, vi tar inte in... detta kan bero på att det är en stor påfrestning på skolan och lärarna att behöva introducera en ny elev mitt i pågende kurser.
    Det är alltså många ggr lättare att byta på sommaren - mellan årskurserna och ofta byter elever gymnasieskolan efter åk1, innan åk2.

    Det går alltså inte ge ngt svar om du ska kunna byta efter första terminen eller att byta över huvudet taget.
    Jag hoppas givetvis att du kommer börja trivas på din nuvarande skola och om inte - får byta till en annan skola där du kommer att trivas bra.

    Varför man ofta säger att det är lättare att byta "så fort som möjligt"? Jo, för att under första månaden i åk1 brukar man fortfarande ta in från Reserv-kön och då tillkommer det ändå nya elever och om du skulle kunna från Reserv-kön eller från en annan skola - spelar ju inte så stor roll för den nya skolans personal och elever.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Julia syv