Michelle
    Jag gick tidigare på Midgårdskolan i Vo men bytte till Dragonskolan till Vo lärling efter 1 vecka. Nu efter ca 2 två månader så inser jag att den linje jag valt absolut inte passar mig och vill därför byta linje men vet att det är fullt överallt och ska därför söka om nästa år. Men vill till dess gå i en klass. Tänkte då om det finns möjlighet att jag hoppar in i den gamla klassen på Midgård och bara går de vanliga ämnena ( T.ex Matte,svenska,Historia mm.) . Så att jag sen söker om nästa år i linjen jag vill gå.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle,
    jag håller med dig om att det är bättre att gå i skola (även om det inte är exakt den utbildning som du vill gå) än att inte gå i skola!

    Ang. möjlighet att "hoppa tillbaka" till din "gamla utbildning" så är det upp till rektor på den utbildningen att svara om det är möjligt.

    Ang. läsa endast några få ämnen/kurser - så är det inte omöjligt, men det är bra att veta att du i så fall ej har rätt till Studiehjälpen från CSN (detta pga CSN´s regel om att endast studier på Heltid ger rätt att få ekonomisk studiestöd när man är gymnasieelev; med undantag av att man kanske är sjukskriven på deltid - då kan man läsa på deltid och få studiehjälpen i alla fall).

    Ang. söka om till åk1 till nästa år
    Det är fullt möjligt; många söker om. Du konkurrerar återigen med dina betyg från grundskolan. Se till att göra ansökan i tid (innan sista dag i Omvalsperioden på våren 2019).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Vänligen
    ANNA