Amanda
    Hej, jag går samhällsprogrammet åk 1. I grundskolan hade jag spanska som språk, när jag började gymnasiet så bytte jag språk till Italienska 1. För i grundskolan hade jag ingen bra lärare, och det gick verkligen inte. Jag ville egentligen ha spanska på gymnasiet också men visste att jag inte hade klarat steg 3. Så jag bestämde mig för att byta språk, vilket resulterade till inte så mycket bättre. Jag tror inte jag kommer fixa Italienskan.

    Min fråga är: till 2an kan jag byta till spanska 1 eller kommer jag automatiskt hamna i spanska 3 med 03:orna? Finns det någon möjlighet för mig att byta till spanska 1 och faktiskt kunna lära mig, för jag vet att jag inte kommer klara spanska 3.

    Mvh Amanda A

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Amanda
    det anses orättvist att de som aldrig läste spanska och de som läste på grundskolan ska alla gå nybörjarkurs - spanska 1, därför är det bestämt att de som läste språket på gymnasiet ska läsa fortsättningskurser.
    På Samhällsvet.programmet ingår två kurser moderna språk som Obligatoriska. I stället för moderna språk kan man läsa Modersmål, men inte om modersmål är svenska.
    Vilka moderna språk man ska läsa eller på vilken nivå är inte specificerat.. man kan välja bland de språken som just din gymnasieskola kan erbjuda. Spanska, Franska och Tyska bör erbjudas på de program där moderna språk är obligatoriska, men även andra språk kan erbjudas. prata med syv på din skola, är mitt råd.
    Om du har stora problem med moderna språk, så har du följande alternativ:
    du kan t.ex söka till Estetiska programmets inriktning Estetik och medier; på ES behöver man inte läsa moderna språk; man behöver inte läsa mod.språk på yrkesprogram och inte heller på teknikprogrammet.
    Du kan också ta ut examen med F i två kurser moderna språk.
    Du kan annars ta studiebevis till komvux - efter gymnasiet - och läsa mot examensbevis på komvux; på komvux behöver man inte läsa moderna språk även om man tar ut examen från "samhällsvet.programmet".
    Hälsningar
    D: