Ellen
    Kan jag byta ut och ersätta kurser på komvux, exempelvis det kurser som i gymnasiet räknas som programgemensama eller måste man ha en korrekt examen från de program man läste på gymnasiet? Har ett E i tyska 4 som sänker min merit, problemet är att mina kunskaper i tyska är såpass svaga så jag kan inte läsa om. Kan jag byta ut till ett annat språk alltså att jag läser spanska 1-4 och att spanska 3 och 4 räknas in i examen?

    Jag har kurser från flera gymnasieprogram då jag bytt under studietiden, går det att välja att jag vill söka till universitetet med en examen från det program man har tidigare läst på gymnasiet men som man inte gick ut med? Om ni förstår vad jag menar, läste tex. 2 år på samhällslinjen så fattas fåtal kurser till att ha 2400p, kan jag då läsa dessa på komvux?

    Krångligt svar men hoppas ni förstår vad jag menar.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    det fattas uppgifter i din fråga för att jag ska kunna ge svar.

    _ Har du Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram? Just Examensbevis eller har du studiebevis?
    Det är 2 helt olika situatoner. Och det blir då två olika svar.
    ****
    Sedan går det ju att konkurrera om plats på högskola med resultatet av Högskoleprovet! Gör högskoleprovet så många ggr du orkar, hinner och har råd med.
    Svara på frågan om du har examensbevis eller studiebevis?
    Om du har examensbevis, är det från ett högskoleförberedande eller från ett Yrkesprogram?

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellen, precis som Anna redan har svarat, så instämmer även jag att du inte har berättat tillräckligt mycket om din situation för att kunna svara på din fråga.

    Om du på gymnasiet fick ett Studiebevis
    Du gör i så fall en ny planering med SYV på komvux - mot examensbevis. Du kan läsa nya kurser och behöver inte ta in alla kurser från studiebeviset in i examensbevis.

    Om du på gymnasiet fick ett Examensbevis från ett högskoleförberedande program
    Då kan du inte utesluta eller byta ut kurser. Du måste höja betygen i de kurser som finns i ditt Examensbevis. inom Moderna språk måste du höja betygen i just samma språk och samma steg i det språket, men inom matte går det att räkna in betyget från samma nivå men lättare Spår (exempel; om du har lägre betyg än A i t.ex matematik 1b eller 1c, kan du göra prövning i matematik 1a och i fall du får högre betyg, kommer det högre betyget räknas in; och på samma sätt kan betyget i matematik 2a räknas in i stället för 2b eller 2c; och på nivå 3 - betyget i matte 3b kan räknas in i stället för 3c).

    Om du på gymnasiet fick ett Examensbevisn ett yrkesprogram
    Då kan du göra planering med syv på komvux mot högskoleförberedande examen.