Beyza
    Hej, har lite funderingar och behöver hjälp.

    Jag vill plugga till röntgensjuksköterska och jag har all behörighet som behövs men har inte examen från gymnasiet då jag fick F i 11 ämnen. Jag läste sambeteende i gymnasiet och fick ej godkänt på engelska 5 & engelska 6 b.la. Ska plugga upp 8 ämnen på komvux inkl. engelskan.

    Nu till frågorna.
    1, Jag fick F på ledarskap & organisation kan jag då byta ut den kursen mot biologi 1?

    2, Måste jag läsa engelska 6 ändå för att få examen fastän röntgensjuksköterska utbildningen inte kräver det?

    3, Kan man få hjälp med studieplan genom er eller måste jag kontakta någon annan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Beyza,
    om du ska på komvux läsa mot Examensbevis, då ingår det engelska 5 och 6 (med godkända betyg i de kurser) som obligatoriska kurser för att få ut examensbevis som ger behörighet till högskolestudier (exakt vilken utbildning man sedan söker till på högskolenivå, spelar i så fall ingen roll).

    Ang. Ledarskap & organisation - så tycker inte jag du ska behöva läsa just den kursen om du inte vill. Det går att läsa någon annan kurs i stället.

    Studieplanering mot examensbevis måste du göra på det stället där du ska få ut ditt examensbevis, alltså på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen
    Julia syv