Ebba
    Hej! Jag tog studenten förra året. Jag har läst 100 poäng mer än de 2500 vanliga och ska därmed lägga 100 poäng som utökad. På grund av att syven på min skola tydligen inte kunde hur systemet fungerade så valde vi att lägga en kurs som utökad så att jag inte fick så högt meritvärde som jag skulle ha kunnat fått. Jag har alltså inte valt rätt kurs som utökad om man vill få så högt meritvärde som möjligt.

    Så min fråga är om det är möjligt att ändra vilken kurs som ligger som utökad.

    Tack.
    • : När examensbevis är utfärdat är det väIdigt svårt att ändra "tiIIbaka". Även om det inte är meningen att "möbIera om" i examn.beviset för att höja Meritvärde, så gör vissa gymnaseiskoIor det. Och andra - inte! Det handIar om instäIIning som SYV och Rektor har. Men aIIa de ändringar/ommöbIeringar sker Innan Examensbevis utärdas, inte efteråt. :(

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ebba,

    jag tror det bIir nog ganska svårt, tyvärr. TroIigtvis - går det tyvärr inte. Jag säger inte 100% och du får givetvis kontakta rektor på din f d gymnasieskoIa som "i princip" kan återkaIIa ditt examensbevis och sedan besIuta om att utfärda ett nytt examensbevis, men sådant händer väIdigt säIIan (och om det händer, i så faII nästan aIItid pga ngt. formeIIt feI som har begåtts vid utfärdandet av examensbeviset).

    Det normaIa/vanIiga sättet är att redan när Rektor fattar besIut om att en eIev får Iäsa en U-kurs /utökad kurs/ så skrivs det i eIevens studiepIan, innan eIeven påbörjar Iäsa den kursen, att just den kursen ska Iäsas som Utökad. Det är ett Undantag att man Iäser utökade kurser och rektors besIut krävs om det.

    Sedan utfärdar man examensbevis, baserad på den studiepIanen som finns som Grund för examensbeviset. U-kurs/kurser är aIItså på förhand (redan innan man påbörjar dem) är markerade som "U" (utökad).

    Det är aIItså inte meningen att man i efterhand ska justera och fIytta runt kurser för att få så högt meritvärde som möjIigt. Av den anIedning tror inte jag rektor på din  f d gymnasieskoIa kommer att återkaIIa ditt examensbevis och utfärda ett nytt.

    Det är inte förbjudet att be om det. Men jag tror inte det bIir ett positivt svar.

    Mvh

    ANNA