Vincent
    Jag har studerat på en högskoleutbildning i 1 år och har fått CSN för detta. Men jag sökte in till en yrkeshögskola och min ansökan blev godkänd under sommaren.
    Då undrar jag vart jag ska börja, måste jag utföra något i en speciell ordning eller är det så enkelt att jag ansöker CSN för den nya skolan. Eller ska jag meddela CSN om studieavbrott, jag kommer ju ändå söka CSN igen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vincent,
    din fråga måste du ställa till CSN. Det är deras regler och deras beslut som gäller. Det är inte helt vanligt att man gör avbrott på en högskoleutbildning för att börja på en yrkeshögskoleutbildning i stället - och jag tror inte det finns några regler skrivna för just den situationen.
    Både högskoleutbildningar och yrkeshögskoleutbildningar är Eftergymnasiala och studiemedel "tas" från samma "pott" - Eftergymnasiala veckor, som är max 12 terminer...  om du endast läst 1 år på eftergymnasial nivå, med studiemedel, borde du ha fem år kvar att läsa.
    Men fler regler finns... ex. du ska ha "tagit" tillräckligt antal godkända "poäng" på den utbildningen, för vilken du fick studiemedel beviljad, förut.

    För att det inte ska bli fel, ställ din fråga till CSN.

    Vänligen

    ANNA