Ludwig
    Hej! Jag fick ett E i matte 3b i gymnasiet och bestämde mig för att läsa upp kursen för att få större chans att ta mig in på ett universitet. Sedan kursen har börjat har jag hunnit få jobb och hinner inte med kursen. Jag kommer däremot satsa på högskoleprovet istället. Kan jag hoppa av kursen? Hur gör man i så fall och syns det i betygen på något sätt att man har hoppat av en komvuxkurs?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludwig,

    det är klart det går att "hoppa av" en utbildning; det är frivilligt att studera på komvux. Det är endast grundskola som är obligatorisk i Sverige.
    Jag undrar om du fick Studiemedel /eller Studiehjälp/ - dvs någon form av studiestöd från CSN för dina studier? I så fall kan det bli "negativa påföljder" på ett ekonomiskt sätt... - svara gärna om du fick studiestöd från CSN.
    Om du inte fick studiestöd, då är det bara att meddela Komvux att du vill avbryta dina studier. Dock tycker jag att du kanske kan tänka om och ändå utnyttja din studieplats och läsa vidare - hänga med så gott du kan; detta pga i fall du skulle få F betyg, så spelar det ingen roll - då det är det högre betyget som gäller, om man har flera betyg i samma kurs; men du har ju då chans att få högre betyg än E

    och

    läser man matte - har man större chans att få högre resultat på högskoleprovet också!

    Det är ovanligt att man med godkänt betyg får läsa samma kurs på komvux. Jag menar att du hade ovanlig tur som fick plats på kursen! :)
    Om du i framtiden vill läsa på komvux (och speciellt på komvux i samma kommun) kan du bli lägre prioriterad pga du fick plats på en kurs men hoppade av /dock brukar det "ses med blida ögon" om man avbryter studierna pga man fick arbete - så be komvux att notera att du hoppar av pga du fick jobb - det brukar finnas en speciell kod i komvux noteringar för olika typer av "avhopp"/.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Okej, tack så mycket för det utförliga svaret! Jag har inte fått något studiestöd från CSN.
    • Anna : Bra att du inte har studiestöd från CSN, om du ska hoppa av... då får du i alla fall inte några problem med framtida studiestöd! :)