Beatrice
    Hej SYV! Jag söker till programmet NANA till gymnasiet(går i 9onde klass). Det är så att jag läst mycket av det som läses under det första året på NA, alltså Biologi, Fysik och Kemi 1, Matematik 1c, 2c, samt engelska 5 med flera. Borde inte en gymnasieskola kunna släppa in mig(om det finns plats) i en klass i årskurs 2, och sedan att jag skriver nationella och särskilda slutprov/slutuppgifter för årskurs 1?

    I ett svar av tidigare inlägg här på "FrågaSYV" har jag förstått att skolan inte vill lägga överflödiga pengar på detta. Men om en skulle göra så som jag föreslår, skulle det verkligen kosta varken extra tid eller pengar för skolan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Beatrice,

    du är, utifrån det som du skriver i din fråga, en så kallad "särbegåvad" elev. I styrdokument står det att skolorna måste "främja" och "stödja" och "underlätta" och "möjliggöra"... etc. för särbegåvade elever, men det står inte exakt hur och vem som ska betala för anpassningar /det är tyvärr alltid billigare köra "samma för alla" - en storlek som "passar alla", alltså! :) Alla skriver samma prov samtidigt - typ. :) Det är det som är billigare. Och om du genomgår gymnasiet på 2 år - så får gymnasieskola "skolpeng" för dig för 2 år, inte för 3. Och under de 2 åren ska de anpassa undervisning för dig... Det blir alltså mer jobb men betalt för dem endast två tredje delar av den summan som de annars skulle fått. :(

    Nu är det inte så att det finns väldigt många särbegåvade elever och ofta går det att möta engagerade lärare och övrig skolpersonal som ställer upp och handleder "på sin fritid" till och med.

    Men mitt bästa förslag är att du försöker hitta en Spetsutbildning - där hela utbildningen är anpassad till särbegåvade elever; det är alltså från början utbildning på högre nivå inom vissa kunskapsområden. I vilken del av landet vill du gå på gymnasiet?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    I Lund rekommenderar jag definitivt att du söker till Polhemskolan>>.

    • : I Lund, alltså finns Polhemskolan som har Fysikspets och Matematikspets. Vilka utbildningar menar du är anpassade till särbegåvade? De jag nämnde? Några andra?
    • Anna : Fysikspets är anpassad till de som är extrabegåvade inom fysik; och matematikspets - till de som är extrabegåvade inom matte. Vill du gå på gymnasiet i Lund?